Licitație pentru Reabilitarea Taluzului Canalului Dunăre – Marea Neagră
Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța (ACN) a demarat o procedură de licitație publică pentru achiziția serviciilor de supervizare, proiectare și execuție lucrări în etapa a III-a a reabilitării taluzului afectat de alunecarea de teren pe malul stâng al Canalului Dunăre – Marea Neagră, în zona localității Cumpăna. Valoarea estimată a contractului este de 389.747 de lei, fără TVA, iar termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 2 octombrie 2025.
Contextul Problemei
Alunecările de teren au început în vara anului 2019, când precipitațiile abundente au provocat surparea malului stâng al canalului, afectând direct locuitorii din comuna Cumpăna, care au fost evacuați pentru a le asigura siguranța. Proiectul de reabilitare a fost structurat în mai multe etape, iar lucrările de urgență din etapa a II-a nu au fost finalizate, ceea ce face necesară execuția lucrărilor din etapa a III-a, conform recomandărilor actualizate ale Expertizei Tehnice și Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenții (DALI).
Necesitatea Urgentă a Lucrărilor
Având în vedere instabilitatea terenului, lucrările din etapa a III-a trebuie realizate cât mai rapid pentru a stopa fenomenul de alunecare și a asigura stabilitatea taluzului canalului, precum și protecția imobilelor riveranilor și a lucrărilor anterioare.
Finanțarea Proiectului
Finanțarea pentru acest obiectiv de investiții va fi asigurată din bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din resurse proprii ale ACN, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual pentru acest scop, conform programelor de investiții publice conforme legii.
Detalii suplimentare
Durata de execuție a contractului este de un an, iar valoarea estimată a licitației este de 389.747 de lei, fără TVA, cu termenul-limită pentru depunerea ofertelor fixat pentru 2 octombrie 2025.
Este important de menționat că, în luna mai 2019, a avut loc o alunecare de teren pe malul stâng al Canalului Dunăre – Marea Neagră, între Km 56+989 (km 7+421 navigație) și Km 57+217 (km 7+193 navigație), caracterizată prin tasarea loessului de la partea superioară a stratului de argilă roșie și deplasarea masei de pământ. Pe terenul afectat au apărut crăpături paralele și transversale cu malul.