România implementează un nou sistem de control la frontierele externe Schengen. Care va fi modul de funcționare al EES?

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Implementarea Sistemului de Intrare/Ieşire în România

Începând cu 12 octombrie, România, împreună cu celelalte state membre ale Uniunii Europene, va activa Sistemul de Intrare/Ieşire (EES). Acest sistem modernizează controlul la frontierele externe ale Spaţiului Schengen, conform declarațiilor oficiale. Poliţia de Frontieră subliniază că noul sistem nu limitează drepturile de călătorie existente, ci asigură un mecanism mai eficient şi sigur de verificare, înlocuind treptat ştampilarea documentelor de călătorie.

EES este un sistem electronic care va înregistra data şi locul de intrare şi ieşire a cetăţenilor din ţări terţe care beneficiază de şederi pe termen scurt, inclusiv cetăţenii Republicii Moldova. De asemenea, sistemul va colecta date alfanumerice şi biometrice, cum ar fi imaginea facială şi patru amprente digitale, pentru a calcula durata de şedere autorizată. Scopul principal al acestei implementări este de a asigura un control mai eficient la frontieră, reducând timpii de aşteptare şi sporind securitatea graniţelor Uniunii Europene.

Etapele de implementare a EES

Conform informațiilor oferite, EES va fi activat treptat, începând cu 12 octombrie 2025. România va utiliza sistemul în mod etapizat, inițial în puncte de trecere selectate, iar extinderea va avea loc treptat, cu scopul de a acoperi întreaga frontieră externă în termen de maximum 170 de zile. În această perioadă de tranziție, documentele de călătorie ale persoanelor vizate vor continua să fie ştampilate la intrare şi ieşire, iar ştampilarea manuală va fi eliminată odată cu completarea operaționalizării sistemului.

Procedura de control la frontieră

Când un cetăţean al unui stat terţ se prezintă la controlul de frontieră, acesta trebuie să-şi arate paşaportul şi, dacă este necesar, alte documente relevante, cum ar fi permisul de şedere sau permisele de mic trafic. Poliţistul de frontieră are autoritatea de a verifica scopul şi durata călătoriei, precum şi dovezile privind mijloacele de subzistenţă.

Colectarea datelor biometrice

La prima intrare după activarea sistemului EES, se vor colecta datele biometrice, inclusiv fotografia facială şi cele patru amprente, pentru a crea un dosar individual. La călătoriile ulterioare, verificarea la frontieră se va realiza pe baza datelor deja înregistrate, ceea ce va reduce timpii de aşteptare. Dacă toate condiţiile legale sunt îndeplinite, intrarea în ţară va fi autorizată şi înregistrată electronic, iar persoana va fi informată cu privire la durata autorizată a şederii. În cazul în care condiţiile nu sunt respectate, refuzul de intrare va fi înregistrat în sistem şi comunicat persoanei respective.

Poliţia de Frontieră a precizat că EES se aplică cetăţenilor din state terţe (excluzând anumite excepţii specificate în regulament) care sunt acceptaţi pentru o şedere pe termen scurt de maximum 90 de zile în fiecare perioadă de 180 de zile, inclusiv cetăţenii Republicii Moldova, precum şi membrii de familie ai cetăţenilor Uniunii Europene care nu deţin un permis de şedere.

Excepții de la Amprentare pentru Copii și Persoane cu Dizabilități

Copiii cu vârsta sub 12 ani și persoanele pentru care prelevarea amprentelor este imposibilă din motive fizice sunt exceptați de la procesul de amprentare. De asemenea, cetățenii țărilor terțe care dețin un document de ședere sau o viză de lungă ședere emisă de un stat membru al Uniunii Europene, precum și membrii de familie ai cetățenilor UE care au un permis de ședere, nu sunt supuși regulilor EES.

Stocarea Datelor și Drepturile Persoanelor Vizate

Conform reglementărilor, datele personale sunt stocate în sistem timp de 3 ani, respectiv 5 ani în cazul refuzului de intrare sau al depășirii perioadei legale de ședere. Aceasta se face cu respectarea strictă a legislației europene privind protecția datelor. Persoanele afectate au dreptul de a accesa, rectifica sau șterge datele lor, conform cadrului legal în vigoare.

Recomandări pentru Trecerea Frontierei

Pentru a preveni întârzierile la controlul de frontieră, persoanele care beneficiază de excepții de la implementarea sistemului EES sunt sfătuite să prezinte, încă de la momentul controlului, documentele justificative care confirmă acest statut. În perioada de implementare treptată a EES, serviciul web de verificare a duratei șederii nu va fi disponibil. Calcularea automată a perioadei de ședere va deveni funcțională odată cu finalizarea operaționalizării complete a sistemului.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *