Critica vicepremierului bulgar la adresa României
Vicepremierul și ministrul Transporturilor din Bulgaria, Grozdan Karadjov, a exprimat o critică dură la adresa României, acuzând-o de crearea unor „obstacole sistematice” în dezvoltarea infrastructurii de-a lungul Dunării. Potrivit lui Karadjov, Bucureștiul ar bloca în mod intenționat construirea de noi poduri și legături de feribot, urmărind să mențină un singur punct principal de trecere: Ruse – Giurgiu.
Acuzații privind blocarea coridoarelor Nord-Sud
Ministrul bulgar a subliniat că procedurile pentru construirea celui de-al treilea pod de lângă Ruse sunt întârziate de câțiva ani, acuzând România de lipsă de cooperare chiar și în obținerea unui simplu „consimțământ pe hârtie”. Karadjov a declarat: „Este clar că România vrea să lase un singur punct – Ruse – Giurgiu. Ei nici măcar nu sunt pregătiți să semneze un acord pentru noi poduri.”
Condiționările României privind noi poduri
România a impus constant ca demararea construcției noilor poduri să fie condiționată de dragarea Dunării de către guvernul bulgar. Totuși, temerile de la București au o bază economică: autoritățile române se tem că noi poduri rutiere ar putea facilita accesul mărfurilor către Portul Varna, afectând astfel traficul și veniturile Portului Constanța.
Întârzieri în proiectul FAST Danube 2
Pe lângă disputa legată de poduri, proiectul comun FAST Danube 2, esențial pentru îmbunătățirea navigației pe Dunăre, continuă să fie întârziat, deși a fost aprobat pentru finanțare europeană prin Facilității Conectarea Europei (CEF), având o valoare aproape de 230 de milioane de euro. FAST Danube 2 are ca obiectiv asigurarea unei adâncimi minime de 2,5 metri și a unei lățimi a șenalului de 180 de metri pe sectorul comun româno-bulgar.
Consecințele întârzierilor
Datorită întârzierilor repetate din partea Bulgariei, principala axă de transport fluvial a Uniunii Europene, Rin – Main – Dunăre, rămâne utilizabilă doar parțial și în condiții dificile, mai ales în perioada de vară-toamnă, când debitele scad.
Pașii spre o soluție
Deși România a solicitat timp de peste un deceniu dragarea Dunării de către partea bulgară, abia în aprilie 2025 guvernul bulgar a aprobat un acord cu administrația fluvială română pentru a iniția procedurile de achiziții publice în cadrul FAST Danube 2. Anterior, în 2022, ministrul român de atunci, Sorin Grindeanu, anunța că România a început, cu acordul bulgar, dragarea Dunării chiar și pe sectorul gestionat de bulgari, pentru a facilita circulația navelor.