Stadiul Proiectului de Modernizare a Materialului Rulant de la CFR Călători
CFR Călători a anunțat recent progresele înregistrate în cadrul proiectului de modernizare a materialului rulant, care vizează îmbunătățirea trenurilor ce circulă pe rutele principale, inclusiv pe traseul București–Constanța. Aceste îmbunătățiri au ca scop creșterea siguranței, confortului și modernizării serviciilor feroviare.
În data de 19 noiembrie 2025, a avut loc un eveniment dedicat acestui proiect, organizat la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. La întâlnire au participat reprezentanți din domeniul feroviar românesc, autorități publice centrale și parteneri din industrie, care au discutat despre stadiul investiției financiate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și prin contribuții publice naționale.
Detalii Despre Modernizare
Proiectul de investiții include modernizarea a:
- 55 de locomotive electrice destinate trenurilor de călători;
- 20 de locomotive diesel-hidraulice de manevră, care vor fi transformate în locomotive electrice cu acumulatori;
- 139 de vagoane de călători, inclusiv vagoane de clasa I și a II-a, bar-bistro, de dormit, cușetă, vagoane accesibile pentru persoanele cu mobilitate redusă și spații pentru biciclete și schiuri.
Acest proiect reprezintă un pas esențial în transformarea transportului feroviar de călători din România într-un serviciu modern, sigur și sustenabil, conform standardelor europene.
Stadiul Implementării Până la 18 Noiembrie 2025
Modernizarea materialului rulant este realizată prin colaborarea a șase companii românești, selectate în urma unor proceduri de achiziție publică. Acestea includ:
Locomotive
- S.C. Softronic S.R.L. Craiova – 19 locomotive electrice, dintre care 10 au fost livrate;
- S.C. Reloc S.A. Craiova – 19 locomotive electrice, cu 8 livrate până acum;
- C.F.R. S.C.R.L. Brașov S.A. – 17 locomotive electrice și 20 de locomotive de manevră transformate în locomotive electrice cu acumulatori, dintre care 1 locomotivă electrică și 5 locomotive de manevră au fost livrate.
Până în prezent, au fost livrate 24 de locomotive, iar până la sfârșitul anului 2025 se preconizează livrarea a încă 12, totalizând 36 de unități, restul urmând a fi livrate până la finalul lunii iunie 2026.
Vagoane de Călători
- S.C. Electroputere – VFU S.A. Pașcani – 42 de vagoane, din care 22 vagoane de clasa a 2-a (11 livrate) și 20 vagoane de clasa a 2-a cu dotări pentru persoane cu mobilitate redusă (8 livrate);
- S.C. Atelierele CFR Grivița S.A. București – 57 de vagoane, incluzând 10 vagoane de clasa 1 (livrate) și alte tipuri de vagoane;
- S.C. Remarul „16 Februarie” S.A. Cluj-Napoca – 40 de vagoane, dintre care 30 vagoane de clasa 1 (12 livrate) și 10 vagoane bar-bistro (1 livrat).
Astfel, până în prezent, 42 de vagoane modernizate sunt deja în circulație. Se estimează că, până la finalul anului 2025, numărul acestora va ajunge la 60, iar restul vor fi livrate până la sfârșitul lunii iunie 2026.
În concluzie, până la sfârșitul anului 2025, CFR Călători va dispune de un total de 96 de unități de material rulant modernizate, incluzând 27 locomotive electrice, 9 locomotive de manevră cu acumulatori și 60 de vagoane de călători, asigurând astfel un serviciu mai modern și confortabil pentru pasageri.
Modernizarea transportului feroviar din România
Trenurile dotate cu material rulant modernizat sunt deja în circulație pe rute esențiale, precum București–Constanța, București–Brașov, București–Iași, București–Suceava, București–Galați, București–Cluj și București–Arad, asigurând pasagerilor condiții superioare de confort și siguranță. În plus, pentru a garanta o mentenanță eficientă și fiabilitatea materialului rulant, proiectul include:
- Construirea a două hale moderne de mentenanță la Craiova și Baia Mare,
- Dotarea Depourilor București Nord și Brașov cu două simulatoare digitale pentru instruirea mecanicilor de locomotivă,
- Implementarea unei platforme digitale pentru managementul flotei și mentenanței, destinată să optimizeze activitatea operațională și să reducă timpii de imobilizare a trenurilor.
Detalii financiare
Contractul de finanțare nr. 45/13.12.2023 are o valoare totală de 2.074.489.315,81 lei, din care:
- Fonduri europene (împrumut/grant): 590.268.000 lei,
- Contribuție publică națională: 1.153.000.332,86 lei + TVA 331.220.983,24 lei.
Livrările sunt programate să se finalizeze până la 30 iunie 2026, iar întreaga implementare a proiectului este estimată să se încheie până la 31 decembrie 2026. Prin această inițiativă importantă, CFR Călători își confirmă angajamentul de a dezvolta un transport feroviar competitiv, ecologic și orientat spre nevoile pasagerilor. Compania își reafirmă determinarea de a continua investițiile în modernizarea materialului rulant, digitalizare și formarea personalului, pentru a oferi servicii de transport public care să respecte standardele europene de siguranță și confort.
