Actele necesare, locul depunerii dosarului și noutățile privind plata indemnizației

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Părinți, informații despre concediul și indemnizația pentru creșterea copilului

Părinții care doresc să obțină concediu și indemnizație pentru creșterea copilului trebuie să pregătească un dosar cu documente justificative și să îl depună la primăria de domiciliu sau reședință. Începând cu 1 august 2025, indemnizația va fi supusă unei rețineri de 10% pentru contribuția la sănătate, conform noilor reglementări.

Cine poate beneficia de concediul pentru creșterea copilului

Conform OUG nr. 111/2010, părinții care au realizat venituri impozabile timp de cel puțin 12 luni în ultimii 2 ani anteriori nașterii pot beneficia de concediu pentru creșterea copilului și de indemnizația aferentă. Veniturile acceptate includ:

  • salarii;
  • activități independente;
  • drepuri de autor;
  • activități agricole, silvicultură sau piscicultură.

În perioada de eligibilitate se pot considera și perioade asimilate, cum ar fi:

  • șomaj;
  • concedii medicale (cu excepția celor prenatale);
  • concediu de acomodare;
  • pensie de invaliditate;
  • perioade de studiu (între două cicluri de învățământ);
  • concedii fără plată pentru creșterea copilului.

Unde și când se depune dosarul

Dosarul trebuie depus la primăria de domiciliu sau reședință a solicitantului, în copie, cu prezentarea originalelor pentru validare. Acesta poate fi depus:

  • cu până la 30 de zile înainte de începerea concediului;
  • în termen de maximum 60 de zile de la finalizarea concediului de maternitate;
  • imediat după naștere, în cazul în care nu se beneficiază de concediu prenatal;
  • în termen de 60 de zile de la adopție, plasament sau instituirea tutelei.

Acte necesare pentru toți solicitanții

Dosarul trebuie să conțină următoarele documente:

  • cerere tip (semnată de ambii părinți);
  • acte de identitate (pentru ambii părinți);
  • certificatul de naștere al copilului;
  • certificatele celorlalți copii (dacă este cazul);
  • certificat de căsătorie/livret de familie;
  • declarații privind protecția datelor (semnate de ambii părinți);
  • dovada contului bancar;
  • adeverință privind concediul de maternitate.

Acte suplimentare în funcție de sursa veniturilor

Pentru veniturile obținute din salarii se solicită:

  • documente justificative ale veniturilor realizate;

Pentru drepturi de autor, PFA, profesii liberale sau activități independente, este necesar să se prezinte:

  • declarație unică și adeverință ANAF;
  • documente care atestă suspendarea activității;
  • contracte, adeverințe privind contribuțiile plătite și venitul net.

Studenții sau absolvenții care au urmat cursuri de zi trebuie să prezinte:

  • documente care să ateste statutul de student sau absolvent.

Noutăți pentru 2025: contribuția de sănătate se reține din indemnizație

Începând cu 1 august 2025, părinții aflați în concediu pentru creșterea copilului vor avea o reținere de 10% din indemnizație pentru contribuția la sănătate (CASS). Aceasta va fi calculată și reținută automat de agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială, fără a necesita vreo acțiune suplimentară din partea beneficiarului.

Indemnizația se va achita lunar, între 8 și 25 ale lunii următoare, fie prin mandat poștal, fie în contul bancar.

Ce se întâmplă în cazul unui nou copil sau dacă se optează pentru stimulent

În cazul nașterii unui al doilea copil în timpul concediului sau pentru trecerea la stimulent de inserție, este necesară depunerea unui dosar nou, specific fiecărei situații. Beneficiarii trebuie să notifice primăria în termen de 15 zile lucrătoare despre orice modificare în situația lor care ar putea duce la suspendarea sau încetarea drepturilor. Nerespectarea acestei obligații poate atrage amenzi între 500 și 2.000 de lei.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *