Nouă tentativă de înșelăciune pe rețelele de socializare
În ultimele zile, o nouă schemă de înșelăciune a început să circule pe rețelele de socializare, prezentându-se sub forma unei postări care pare sinceră și revoltătoare, dar care ascunde o capcană bine concepută. Mesajul pretinde a fi scris de o fostă angajată a companiei Altex, denumită greșit „АІtех”, o tactică utilizată frecvent pentru a evita filtrele automate de detectare, care susține că a fost concediată abuziv pentru că a refuzat să lucreze în ziua liberă.
„Am lucrat la АІtех timp de 9 ani, iar săptămâna trecută am fost dată afară doar pentru că am refuzat să mă prezint la serviciu în ziua mea liberă. M-am săturat complet! Conducerea ne-a impus să nu povestim nimănui despre asta, dar după modul în care m-au tratat… sincer, nu-mi mai pasă deloc! Nu doreau ca publicul să afle că există o modalitate prin care poți primi un espressor Philips LatteGo 4300 de la АІtех, pur și simplu răspunzând la câteva întrebări ușoare. După aceea, achiți o sumă modică și îl primești cadou“, se afirmă în mesajul transmis de așa-zisa fostă angajată.
Postarea continuă prin a anunța că va „lăsa linkul în comentarii“ și încurajează oamenii să profite „cât timp postarea este încă activă“.
Cum funcționează înșelătoria?
Această metodă se bazează pe o poveste personală fictivă, menită să emoționeze și să creeze impresia că cititorii beneficiază de informații „secrete” din interiorul unei companii cunoscute. De fapt, linkul indicat în comentarii duce, în majoritatea cazurilor, către site-uri frauduloase, care colectează date personale și bancare sub pretextul „plății unei sume modice”, pot instala programe malware pe dispozitivele celor care accesează linkul sau pot direcționa utilizatorii către abonamente ascunse cu taxe lunare.
Ce trebuie să faci?
Evitați accesarea linkurilor din astfel de postări, chiar dacă par convingătoare. Nu furnizați date personale sau bancare. Raportați postarea platformei pe care ați întâlnit-o. Informați-vă prietenii și familia, în special pe cei mai vulnerabili la aceste metode, cum ar fi persoanele în vârstă sau cele mai puțin familiarizate cu tehnologia. Dacă ați furnizat deja date personale, contactați-vă banca și schimbați-vă parolele imediat.
Concluzie
Această formă de înșelăciune reprezintă o fraudă emoțională perfidă, bazată pe empatia și impulsivitatea cititorului. Nu lăsați aparențele să vă păcălească. Companiile de încredere, precum Altex, nu oferă premii „ascunse” prin postări anonime, ci comunică transparent prin canale oficiale.