Schimbări în conducerea Spitalului Orășenesc Hârșova
Bogdan Bola nu va mai ocupa funcția de manager al Spitalului Orășenesc Hârșova, în urma revenirii lui Marian Cîciu, care a fost în concediu medical. Cîciu a realizat un scurt bilanț al activității sale după cele opt luni de conducere a unității medicale.
Realizări și datorii
La preluarea mandatului în aprilie 2025, Spitalul Hârșova avea datorii de peste 2,8 milioane de lei, dintre care aproape 1,6 milioane lei erau debite mai vechi de 90 de zile, multe dintre acestea fiind restante de cinci ani. Cîciu a anunțat că, la sfârșitul acestui an, toate datoriile istorice ale spitalului vor fi achitate, un obiectiv considerat de mulți imposibil.
Creșterea contractului cu Casa Județeană de Asigurări de Sănătate
În luna mai a acestui an, valoarea contractului cu Casa Județeană de Asigurări de Sănătate pentru servicii medicale a fost majorată de la 788.318 lei la 925.270 lei. Chiar și cu același număr de medici, prin diversificarea ofertei către populație, spitalul a realizat un grad mediu de îndeplinire a contractului de peste 94%, pentru prima dată în istoria sa. În cele opt luni de mandat, au fost înregistrate trei luni cu realizare de 100%, iar media lunară a serviciilor medicale a fost de 988.892 lei, comparativ cu 722.930 lei în aceeași perioadă din 2024 și 477.762 lei în 2023.
Adresabilitate crescută
Prin deschiderea față de pacienți și informarea corectă a acestora cu privire la capacitățile Spitalului Orășenesc Hârșova și ale medicilor, spitalul a înregistrat în primele 11 luni ale anului cea mai mare adresabilitate din ultimii zece ani. Astfel, în anul 2023, gradul de ocupare al paturilor a fost de 23%, iar în 2024 de 28%, cu proiecția de a ajunge la 36% în decembrie 2025, ceea ce reprezintă o creștere de peste 25%. Această evoluție a dus la reducerea numărului pacienților care se îndreaptă către Constanța sau alte centre medicale și la atragerea de fonduri pentru plata datoriilor.
Număr record de pacienți
La finalul acestui an, Spitalul Orășenesc Hârșova va înregistra, pentru prima dată în ultimii zece ani, peste 10.000 de pacienți care au beneficiat de servicii în Ambulatoriul și Camera de Gardă, ceea ce reprezintă o creștere de peste 10% față de 2024 și cu peste 25% față de 2023. În primele zece luni ale anului curent, numărul pacienților tratați în cadrul spitalului a fost mai mare decât în toți anii din 2016 încoace, datorită eforturilor echipei de a crește încrederea și satisfacția pacienților.
Complexitatea cazurilor medicale
Implicarea tot mai intensă a medicilor și creșterea adresabilității au dus la un indice de complexitate a cazurilor medicale (I.C.M.) cel mai ridicat din ultimii zece ani, ceea ce reflectă o evoluție pozitivă a serviciilor oferite de spital.
Creșterea capacității de tratament la Spitalul Orășenesc Hârșova
Spitalul Orășenesc Hârșova a reușit să trateze cazurile mai complexe intern, fără a mai redirecționa pacienții către alte unități medicale. Acest lucru a fost posibil datorită lansării unor campanii de screening pentru populație și prin promovarea tehnologiei avansate, achiziționate cu sprijinul Primăriei Hârșova și fondurilor europene. Acest demers a dus la o utilizare mai intensă a echipamentelor, sporind atractivitatea spitalului.
Un exemplu relevant este creșterea cererilor pentru Computer Tomograf, care a înregistrat o creștere de 30% în primele 11 luni ale anului 2024 comparativ cu 2023. De asemenea, utilizarea Densiometriei (Dexa) a crescut cu 20% în aceeași perioadă.
În plus, s-a reușit reducerea semnificativă a numărului de pacienți redirecționați către Spitalul Județean Constanța, cu un procent de aproximativ 20% mai puțini comparativ cu anul trecut. Această îmbunătățire a însemnat că pacienții nu au mai fost nevoiți să călătorească, economisind astfel timp și resurse financiare.
Aceste realizări sunt rezultatul unei atenții mai mari acordate simptomelor pacienților și a punerii la dispoziție a echipamentelor necesare pentru diagnosticare rapidă, inclusiv în afara programului de funcționare al laboratorului. Cu toate acestea, există în continuare provocări, iar distanța față de reședința de județ îngreunează accesul la servicii medicale. De asemenea, publicitatea negativă a afectat imaginea întregului colectiv.
Recent, a fost adus un specialist ORL, iar din februarie, spitalul va beneficia și de un neurolog. Aceasta este o veste bună, având în vedere cererea crescută din comunitate. De asemenea, au fost demarate proceduri pentru înființarea unor cabinete în Ambulatoriu pentru gastroenterologie, chirurgie pediatrică și ortopedie pediatrică, existând interes din partea medicilor de a veni la Hârșova.
Totuși, atragerea unui cardiolog rămâne o provocare, deoarece nu au fost încercări reușite până acum în acest sens. Se are în vedere continuarea eforturilor pentru a convinge un specialist să se alăture echipei, considerând nevoia urgentă din comunitate pentru aceste servicii.
