Proiectul drumului de mare viteză Brăila – Tulcea avansează
Proiectul pentru construirea drumului de mare viteză ce va conecta județele Tulcea și Brăila a ajuns în etapa elaborării Studiului de fezabilitate. Această arteră rutieră, cunoscută sub denumirea de drum expres (DEx), va avea o lungime de 61,6 kilometri și va traversa opt unități administrativ-teritoriale (UAT).
Inițiativa de realizare a Drumului Expres Brăila – Tulcea a fost inclusă în planurile de infrastructură ale Ministerului Transporturilor acum câțiva ani. Spre deosebire de drumul care leagă Tulcea de Constanța, pregătirile pentru acest proiect s-au desfășurat într-un ritm mai alert. Consiliul Tehnico-Economic (CTE) al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a avizat analiza multicriterială a traseului (etapa 2), stabilind alternativa de traseu 1B2B, care va străbate UAT-urile Smârdan, Jijila, Văcăreni, Luncavița, Isaccea, Niculițel, Frecăței și Somova.
În prezent, investiția DEx Brăila (Jijila) – Tulcea (Cataloi) este în curs de realizare a Studiului de fezabilitate. Odată finalizat, indicatorii tehnico-economici vor fi avizați în cadrul CTE al CNAIR, urmând a se parcurge toate etapele necesare pentru aprobat prin hotărâre de guvern, inclusiv avizul din partea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și a Consiliului Interministerial.
Până la completarea studiilor de fezabilitate și aprobarea indicatorilor tehnico-economici, nu se poate estima o dată precisă pentru demararea lucrărilor.
Întârzieri în proiect
CNAIR a semnat contractul pentru serviciile de elaborare a Studiului de Fezabilitate și Proiectului Tehnic de Execuție pentru DEx Brăila (Jijila) – Tulcea (Cataloi) în luna mai 2020, având o valoare de 14.159.206 lei, fără TVA, și ca prestator firma Ingenieria Especializada Obra Civil e Industrial SA. Durata contractului era de 24 de luni, însă aceasta a fost extinsă.
Întârzierile în realizarea studiilor de fezabilitate sunt atribuite mai multor factori externi, conform reprezentanților CNAIR. Aceștia au explicat că, „în procesul de elaborare a studiilor de fezabilitate, se parcurg etape influențate de autorități locale, ONG-uri și asociații. De asemenea, se confruntă frecvent cu dificultăți în stabilirea variantei optime de traseu, accesul limitat al utilajelor în teren pentru investigații geotehnice și arheologice și obținerea avizelor necesare”. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin CNAIR, abordează cu seriozitate fiecare blocaj apărut și caută soluții pentru rezolvarea acestora.
Drumul expres va asigura conexiunea cu podul suspendat peste Dunăre de la Brăila și cu Drumul Expres Constanța – Tulcea. Cele două tronsoane, Tulcea – Constanța și Tulcea – Brăila, constituie parte integrantă a Drumului Expres Constanța – Brăila – Focșani. Ambele proiecte vor facilita o conectivitate îmbunătățită între aceste orașe și regiunile învecinate, sprijinind astfel accesul rapid la Delta Dunării și promovând turismul, în timp ce întăresc legăturile între cele două porturi majore și județele din sud-estul României.