Comisia Europeană inițiază o evaluare a practicilor Google
Comisia Europeană a anunțat, în data de joi, demararea oficială a unei proceduri de evaluare pentru a verifica conformitatea Google cu obligațiile stabilite prin Regulamentul privind piețele digitale (RPD). Ancheta se concentrează pe condițiile potențial inechitabile de acces impuse editorilor și mass-media de știri pe platforma Google Search.
Conform analizei preliminare realizate de Comisie, s-a constatat că motorul de căutare ar putea retrograda site-urile editorilor de știri în rezultatele căutărilor, pe baza așa-numitei „politici privind abuzul de reputație”. Această politică, implementată de Google pentru a combate manipularea rezultatelor căutării, ar putea afecta în mod direct o practică legitimă a editorilor, aceea de a integra conținut de la parteneri comerciali pe site-urile lor.
Comisia suspectează că aplicarea acestei politici ar putea restricționa capacitatea editorilor de a monetiza conținutul online, ceea ce ar constitui o încălcare a cerințelor RPD referitoare la condiții de acces echitabile, rezonabile și nediscriminatorii pe platformele marilor companii digitale.
Declarații oficiale cu privire la situația actuală
Teresa Ribera, vicepreședinta executivă responsabilă pentru o tranziție curată, justă și competitivă, a evidențiat importanța menținerii unui mediu concurențial și a protejării presei independente: „Astăzi, acționăm pentru a ne asigura că controlorii de acces digitali nu restricționează în mod inechitabil întreprinderile care depind de ei pentru promovarea produselor și serviciilor proprii. Suntem îngrijorați că politicile Google nu asigură un tratament echitabil, rezonabil și nediscriminatoriu pentru editorii de știri în rezultatele motorului său de căutare. Vom investiga pentru a garanta că editorii de știri nu suferă pierderi financiare semnificative în această perioadă dificilă pentru industrie, dar și pentru a ne asigura că Google respectă Regulamentul privind piețele digitale.”
La rândul său, Henna Virkkunen, vicepreședinta executivă responsabilă pentru suveranitate tehnologică, securitate și democrație, a adăugat: „Regulamentul privind piețele digitale trebuie să asigure piețe și inovații mai echitabile în UE, atât pentru întreprinderi, cât și pentru consumatori. Corporația Alphabet trebuie să respecte obligațiile de a oferi editorilor condiții generale de acces echitabile, rezonabile și nediscriminatorii la Google Search. Investigația noastră are ca scop protejarea finanțării editorilor, libertatea acestora de a desfășura activități comerciale și, în cele din urmă, pluralismul mass-mediei și democrația noastră.”
