Tensiunile dintre Consiliul Local și Primăria Mereni
Tensiunile dintre Consiliul Local și Primăria Mereni se intensifică, având în vedere acuzațiile reciproce care au apărut recent. Un dosar înregistrat la instanță, conform Legii Contenciosului Administrativ, a fost inițiat de reprezentanții Primăriei Mereni, care cer dizolvarea Consiliului Local. Aceștia invocă vicii administrative, cum ar fi neîntrunirea consiliului timp de mai multe luni și absența adoptării de hotărâri.
Pe de altă parte, membrii Consiliului Local susțin că întrunirile au avut loc și că au adoptat hotărâri, care însă nu au fost recunoscute de Primărie. Dispute au apărut și în privința unor suprafețe de teren din comuna Mereni, care sunt exploatate de persoane fizice și juridice din comuna învecinată, Bărăganu.
Solicitări de clarificare
Pentru a obține mai multe informații despre aceste conflicte administrative, am solicitat puncte de vedere de la Primăria și Consiliul Local Mereni, cu scopul de a informa locuitorii comunei despre situația din administrația publică locală și despre relațiile dintre aleșii lor.
Problema secretarului general
Unul dintre aspectele menționate de Primărie în cererea de dizolvare a Consiliului Local este lipsa secretarului general, fapt care, conform primarului Dumitru Guriță, a împiedicat convocarea consiliului. Primăria precizează că, deși consiliul a fost convocat lunar, între 1 aprilie 2025 și 1 august 2025 nu s-a adoptat nicio hotărâre, ceea ce a dus la deschiderea dosarului pentru dizolvarea Consiliului Local Mereni.
În replică, consilierii afirmă că, la cererea unei treimi dintre membrii consiliului, s-au întrunit atât în ședințe ordinare, cât și extraordinare, adoptând proiecte ce au fost comunicate Primăriei. Un proces-verbal a fost trimis, dar se pare că acesta a fost „pierdut pe drum”. În privința absenței secretarului, Consiliul Local susține că acesta a fost suplinit de o altă persoană desemnată conform Codului Administrativ.
Problema terenurilor utilizate de vecinii din Bărăganu
De asemenea, s-a aflat că anumite porțiuni din islazul comunei Mereni sunt folosite, fără a exista un contract, de firme și persoane fizice din comuna Bărăganu. Printre cei care exploatează aceste terenuri se numără societatea La Titu frumosu SRL, deținută de fostul primar Titu Neague, dar și el personal. Consilierii din Mereni susțin că aceștia utilizează aproximativ 400 de hectare de teren aparținând comunei, cu acordul primarului Dumitru Guriță.
Din răspunsul primit de la Primăria Mereni, se confirmă că situația terenurilor este complexă și necesită o clarificare suplimentară.
Litigii privind islazurile comunei Mereni
Pe rolul instanțelor se află în prezent mai multe dosare legate de islazurile comunei Mereni, cu UAT Bărăganu în calitate de reclamant. Din cauza acestor litigii, nu a fost semnat niciun contract de închiriere sau concesiune pentru aceste terenuri, conform răspunsului primit.
Acuzații din partea consilierilor
Acest răspuns pare să confirme acuzațiile consilierilor referitoare la darea în folosință gratuită a terenurilor respective.
Declarații ale Consiliului Local Mereni
Reprezentanții Consiliului Local Mereni au transmis că nu există niciun conflict între Primar și Consiliul Local, contrar aparențelor. Aceasta este o situație prezentată distorsionat de Primar și administratorul public, care ar putea avea motive pentru a induce în eroare cetățenii comunei. Aceștia sugerează că intenția ar fi de a ascunde modul în care sunt gestionate resursele financiare ale UAT Mereni.
Consilierii au solicitat informații de transparență Primăriei, informații ce nu le-au fost furnizate. De la începutul lunii decembrie 2024, membrii Consiliului Local au cerut primarului să respecte legislația în vigoare, solicitând prezentarea notelor de fundamentare pe capitole de venituri și cheltuieli, precum și informații despre investiții și buget. Deși aceste informații au fost cerute în fiecare ședință, au fost prezentate parțial doar în ședința din 28.10.2025. Atunci, consilierii au acceptat în mare parte proiectul bugetului local, rămânând totuși patru puncte de rezolvat.
Întrebări fără răspuns
Consilierii se întreabă de ce nu au fost puse la dispoziția lor documentele solicitate. Aceștia consideră că Primarul și administratorul public nu doresc să explice modul în care sunt cheltuite fondurile comunei, preferând să utilizeze bugetul după bunul plac. Această situație a fost observată și de cetățenii care au participat la ședințele de consiliu local, unde s-au discutat unele dintre metodele prin care au fost utilizate fondurile UAT Mereni fără aprobarea Consiliului Local.
Abateri constatate
În anul 2024, primarul a cheltuit peste 90.000 lei pentru un avocat personal și aproximativ 270.000 lei pentru cosirea ierbii verzi, iar aceste exemple pot continua. De asemenea, în urma verificării organigramei Primăriei Mereni, s-a constatat că funcția de administrator public nu era inclusă. Conform legislației, organigrama și statul de funcții trebuie aprobate prin hotărârea Consiliului Local, iar funcția de administrator public nu figura în organigramă aprobată, fiind introdusă ulterior doar în statul de funcții.
Problemele bugetului și cererea de dizolvare a Consiliului Local Mereni
Consiliul Local Mereni a semnalat o problemă gravă legată de legalitatea posturilor din organigramă, subliniind că statul de funcții nu poate crea posturi inexistente. Aceasta este doar una dintre problemele care au dus la scandalul bugetului și la cererea de dizolvare a Consiliului.
În ciuda dorinței consilierilor locali de a vota bugetul local, cu condiția respectării legislației, autoritatea executivă a evitat să prezinte documentele solicitate în cadrul ședințelor de consiliu. Această strategie a fost menită să blocheze activitatea Consiliului Local, începând cu determinarea fostei secretare a UAT Mereni să demisioneze, urmată de lipsa de interes în numirea unui nou secretar general de primărie. Acest post a rămas vacant timp de aproximativ 5 luni, ceea ce a afectat desfășurarea ședințelor de consiliu, secretarul fiind numit doar în momentul în care exista interes din partea conducerii primăriei.
Obiectivul real al acestei situații părea a fi solicitarea în instanță a desființării Consiliului Local, prin neconvocarea acestuia și, prin urmare, neadoptarea unor hotărâri timp de trei luni consecutive. Cu toate acestea, membrii Consiliului Local au convocat ședințe lunare, desfășurând lucrările conform Codului Administrativ și adoptând hotărâri, care au fost transmise primarului pentru implementare, dar care nu au fost luate în considerare.
Inducerea în eroare a autorităților locale
Este interesant de observat că autoritățile locale, în special Instituția Prefectului, au fost induse în eroare, neexercitându-și atribuțiile de tutelă administrativă. Deși Consiliul Local a solicitat în repetate rânduri numirea unui secretar general interimar, Instituția Prefectului nu a acționat, iar Primăria Mereni a rămas fără secretar general timp de 5 luni. Totodată, prefectul nu a intervenit nici în perioada în care primăria nu a avut primar timp de aproximativ 40 de zile, când conducerea a fost exercitată de administratorul public, care a contestat toate hotărârile adoptate de Consiliul Local.
Disputele dintre aceste două instituții au fost duse în instanță, iar următorul termen, referitor la cererea de dizolvare a Consiliului Local, este programat pentru data de 2 februarie 2026.
