Disperare și greva foamei la Șantierul Naval Mangalia! Sindicaliștii solicită intervenția urgentă a Guvernului.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Protest la Ministerul Economiei pentru redresarea Șantierului Naval Mangalia

Reprezentanții Sindicatului Liber „Navalistul” solicită ajutorul autorităților centrale pentru a îmbunătăți situația de la Șantierul Naval Mangalia. Aceștia au prezentat, printr-un memoriu, starea actuală a șantierului, subliniind că problemele devin din ce în ce mai grave, în ciuda numeroaselor promisiuni care nu s-au materializat. În cursul zilei, sindicaliștii au desfășurat un protest în fața Ministerului Economiei.

„Protestăm pentru că situația de la șantierul naval Damen Mangalia este critică și dramatică. Angajații se află în situații disperate, lucrează în condiții dificile și primesc doar o parte din salarii. Ni s-a promis că, începând cu luna august 2025, se vor plăti drepturile salariale restante, dar acest termen se tot amână, fără a se preciza când vor fi achitate integral toate sumele restante”, a declarat sindicatul într-un comunicat. De asemenea, angajații au protestat în fața Ministerului Economiei.

Este important de menționat că președintele sindicatului, Laurențiu Gobeajă, a intrat în greva foamei, afișând o pancartă pe care scria: „Salvați șantierul/Salvați Mangalia”.

Apelul Sindicatului către Guvern

După luni de promisiuni fără rezultate, Sindicatul Liber Navalistul a adresat un nou apel urgent către Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, solicitând măsuri eficiente pentru salvarea și redresarea Șantierului Naval Damen Shipyards Mangalia, cel mai mare șantier naval din România.

„Situația financiară a societății Damen Shipyards Mangalia este extrem de gravă. Drepturile salariale restante depășesc 17 milioane de lei, iar creanțele salariale oficiale se ridică la peste 4 milioane de lei. În plus, obligațiile fiscale restante către bugetul de stat, inclusiv contribuțiile la sănătate, pensii și impozitele pe venit, se ridică la peste 83 milioane de lei. Între 19 iunie 2024 și 31 iulie 2025, societatea a acumulat datorii curente de peste 161 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 32 milioane de euro, adăugându-se la creanțele deja înregistrate, care ajung la aproximativ 200 milioane de euro.”

Nicio autoritate nu a comunicat public viziunea sau intențiile legate de viitorul acestui șantier naval strategic, lăsând impresia că a fost abandonat și eliminat din lista priorităților naționale. Fără informații oficiale și asumate, se conturează o lipsă de strategie coerentă pentru redresare. Indiferența autorităților nu afectează doar viitorul șantierului, ci destabilizează întreaga viață socială și economică a orașului, lăsând locuitorii într-o stare de nesiguranță și frustrare.

Fiecare zi care trece fără ca acționarii Damen Shipyards Mangalia, inclusiv reprezentanții statului român, să ia măsuri decisive și să intervină politic pentru deblocarea crizei, reduce semnificativ șansele de salvare ale șantierului, aflat în pragul colapsului, conform memoriului adresat Guvernului.

Solicitări urgente din partea sindicaliștilor pentru salvarea șantierului naval din Mangalia

Reprezentanții sindicatelor din sectorul naval afirmă că nu mai este timp de așteptat și că autoritățile trebuie să acționeze rapid pentru a salva un important colos industrial. Aceștia subliniază că oamenii nu pot trăi din promisiuni și conferințe de presă și solicită măsuri clare și eficiente.

Ce cer autoritățile statului

Printre cerințele către autoritățile competente se numără:

  • Plata integrală a salariilor restante și a tuturor drepturilor stipulate în contractul colectiv de muncă;
  • Acordarea unui sprijin guvernamental real și imediat pentru finanțarea activității șantierului, inclusiv prin scheme de ajutor de stat și garanții bancare;
  • Încheierea unui nou contract de asociere cu un investitor competent, având în vedere interesul manifestat de investitori străini de prestigiu;
  • Integrarea șantierului în procesele de producție de armament desfășurate de România, inclusiv prin accesarea fondurilor europene sau programe precum SAFE;
  • Clarificarea situației dintre acționari și exercitarea dreptului de preempțiune de către statul român;
  • Elaborarea și implementarea unei strategii clare pentru salvarea și relansarea acestui obiectiv de interes național.

Apel la acțiune

Sindicaliștii subliniază că nu vor accepta promisiuni nefundamentate și cer măsuri concrete, imediate și urgente. Aceștia afirmă că tradiția construcțiilor navale trebuie să continue în Mangalia, iar închiderea sau stagnarea șantierului ar reprezenta o pierdere majoră atât pentru comunitate, cât și pentru statul român.

„Noi, navaliștii din Mangalia, dorim să muncim acasă, alături de familiile noastre, și să păstrăm tradiția construcțiilor navale la Marea Neagră”, au declarat aceștia.

Memoriu adresat Guvernului

În numele angajaților șantierului naval din Mangalia și al comunității locale afectate de criza prelungită, sindicaliștii solicită o analiză de urgență a memoriului trimis Guvernului, așteptând un răspuns oficial privind măsurile concrete pe care Guvernul României intenționează să le adopte.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *