Lansarea volumului dedicat pictoriței Sirarpy Torossian
Sâmbătă, 14 iunie 2025, începând cu ora 16.00, Muzeul „Ion Jalea” din Constanța va fi scena lansării volumului „Sirarpy Torossian. A woman painter in Romania and the USA / O pictoriță în România și SUA”, publicat de Editura Ararat din București. Lucrarea este semnată de dr. Eduard Andrei, un recunoscut istoric și critic de artă.
Evenimentul va beneficia de prezența autorului, iar deschiderea va fi marcată prin discursurile dr. Mona Momescu, conferențiar la Universitatea „Ovidius” Constanța, și Luiza Terzian, reprezentantă a Uniunii Armenilor din România, filiala Constanța.
Conform unui comunicat de presă, lansarea se desfășoară cu sprijinul Consiliului Județean Constanța, Muzeului de Artă Constanța și Uniunii Armenilor din România.
Despre volumul dedicat lui Sirarpy Torossian
Acest volum reprezintă prima monografie dedicată pictoriței române de origine armeană, Sirarpy Torossian, născută Semizian (1916, Mangalia – 1995, New York). Deși artista nu este foarte cunoscută în România, ea a avut o activitate expozițională remarcabilă. După ce a absolvit Academia de Arte Frumoase din București, unde a studiat între 1934 și 1937 la secția Pictură, sub îndrumarea lui Camil Ressu, a continuat să își dezvolte abilitățile la Kunstakademie din München, beneficiind de o bursă a Fundației Alexander von Humboldt.
Sirarpy Torossian a organizat trei expoziții personale la București, în anii 1939, 1945-1946 și 1957, și a participat constant la expoziții colective naționale, fiind distinsă cu Premiul „Inginer L. Laserson” în 1945. De asemenea, a expus lucrările sale la evenimente internaționale în orașe precum Budapesta, Paris, Praga, Viena și în mai multe locații din Brazilia. La finalul anului 1939, s-a căsătorit cu sculptorul Hovaghim Torossian, tot de origine armeană. Cuplul a emigrat din România în 1963, stabilindu-se ulterior în SUA, după o scurtă perioadă în Liban, unde Sirarpy Torossian a deschis o expoziție personală la Beirut.
Ajunsă în America la vârsta de 48 de ani, artista a fost nevoită să se reinventeze profesional. A expus sporadic în New York, dar pentru a-și asigura traiul, a realizat desene clinice pentru Universitatea Rockefeller, publicate în studii medicale. Stilul său artistic variază de la sinteze postimpresioniste la expresionism și suprarealism, abordând o diversitate de teme, inclusiv portrete, peisaje, naturi moarte și compoziții cu personaje, fiind deosebit de cunoscută pentru scenele cu cai.
Motivația din spatele cercetării
Cercetarea a fost inițiată de sculptorul Anton (Tony) Eberwein și soția sa, sculptorița Armenui (Almy) Eberwein, nepoata artistei, care locuiesc în Mannheim, Germania. Aceștia doresc să păstreze vie memoria lui Sirarpy Torossian. Cartea, care include imagini și documente de arhivă inedite, își propune să recupereze și să revalorizeze figura unei artiste uitate, ale cărei contribuții sunt esențiale pentru istoria artei românești din secolul XX. Volumul, bogat ilustrat, a fost publicat de Editura Ararat în 2025.
Despre Eduard Andrei
Eduard Andrei, născut în 1971, este doctor în istoria artei, având o teză susținută la Universitatea Națională de Arte București în 2011. A obținut licența în pictură la aceeași universitate în 1997 și un master în „Sciences et Techniques des Arts” la Institut Supérieur des Beaux-Arts din Tunis în 2004. Între anii 2014 și 2018, a ocupat funcția de coordonator principal de programe la ICR New York. Din 2019, își desfășoară activitatea ca cercetător științific la Institutul de Istoria Artei „G. Oprescu” al Academiei Române, în cadrul departamentului „Arte Vizuale și Arhitectură – perioada modernă”, pe care l-a condus în perioada 2021-2024.
Eduard Andrei este autorul cărții „Pictorul Costin Petrescu la New York, 1919–1920” publicată de Paideia în 2019, și al albumului monografic „Dimitrie Grigoraș. Ordinea clasică a privirii” apărut în 2021. De asemenea, a colaborat ca coautor la mai multe volume, printre care se numără „Patrimoniu cultural revizitat. Simpozionul de ceramică Medgidia 1971–1977” (Asociația UMA ED România, 2019), „Dicționarul pictorilor din România. Secolul al XIX-lea” (Oscar Print, 2020), „Risipitorul de talent: Ilie Cristoloveanu, pictor și filolog în România și SUA” (coautor Mona Momescu, Paideia, 2022), „Două istorii ale participării României la Expoziția Universală de la New York (1939–1940)” (coautor Laurențiu Vlad, Cetatea de Scaun, 2024) și „Dicționarul graficienilor din România. Secolul al XIX-lea” (Vremea, 2025).
În plus, a publicat articole de specialitate în diverse reviste de prestigiu, inclusiv „Studii și Cercetări de Istoria Artei. Arta Plastică”, „Revue Roumaine d’Histoire de l’Art. Série Beaux-Arts”, „NY Arts Magazine”, „Antichități-România”, „Tomis” și „Ex Ponto”. Eduard Andrei este membru al Asociației Internaționale a Criticilor de Artă (AICA) și al UAPR. De asemenea, el și artista Alina Gherasim au câștigat prima ediție a bursei internaționale de cercetare Tyler Visiting Fellowship, oferită de University of Tasmania din Hobart, Australia, pentru perioada 2024-2025.