Ilegalități în Portul Constanța: concluziile Corpului de Control

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Verificări la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța

Corpul de Control al Prim-Ministrului a realizat o acțiune de verificare la Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CNAPMC), axată pe perioada 1 ianuarie 2019 – 30 iunie 2024. Raportul de control, finalizat la începutul lunii aprilie, evidențiază o serie de nereguli grave.

În cadrul acestei acțiuni, s-a urmărit respectarea legislației și a normelor interne referitoare la organizarea și funcționarea companiei, precum și aspecte legate de încheierea și derularea contractelor, dar și alte chestiuni legate de administrarea portuară. Controlul a relevat probleme semnificative în guvernanța corporativă, management, respectarea legislației în domeniul achizițiilor publice, administrarea portuară și legalitatea operațiunilor.

Probleme în numirea membrilor Consiliului de Administrație

Au fost identificate nereguli în procesul de numire a membrilor Consiliului de Administrație (CA). De asemenea, s-au constatat întârzieri semnificative în desfășurarea procedurilor de selecție pentru membrii CA și directorii executivi. Procedurile de selecție au fost frecvent încălcate, inclusiv prin nepublicarea anunțurilor în presă.

Selecții ilegale și proceduri întârziate

O problemă notabilă a fost Hotărârea Adunării Generale Ordinare a Acționarilor (HAGOA) nr. 1/28.02.2021, prin care s-a numit un membru al CA pentru un rest de mandat de 14 luni, adoptată cu încălcarea prevederilor legale, deoarece persoana desemnată nu a fost supusă unei proceduri de selecție conform legii.

Între 17.12.2018 și 15.04.2021, au fost numite simultan, în urma unei proceduri de selecție, trei persoane pentru un mandat de patru ani în CA al CNAPMC, deși acestea dețineau funcții publice sau aparțineau altor categorii de personal din cadrul instituțiilor sau autorităților publice.

De asemenea, s-au constatat încălcări semnificative ale legislației referitoare la selecția membrilor Consiliului de Administrație. Chiar dacă posturile au devenit vacante pe 28.01.2020 și 15.04.2021, procedura de selecție a fost inițiată cu întârziere, iar finalizarea acesteia nu a avut loc până la 30.06.2024, contrar termenului legal de 150 de zile de la declanșare.

Procedura de selecție pentru funcția de director economic al CNAPMC a fost realizată cu încălcarea prevederilor legale, având în vedere că anunțul de selecție nu a fost publicat în două publicații economice și/sau financiare. Instanța a confirmat această încălcare, anulând procedura de selecție pentru poziția de director general al CNAPMC.

Încălcări ale legislației și prejudicii financiare

În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că, după un anumit interval de timp de la declanșarea procedurilor, au fost încălcate prevederile art. 644 alin. 3 din OUG nr. 109/2011, care stipulează finalizarea acestora în termen de 150 de zile.

Prejudicii financiare și achiziții problematice

În plus față de încălcările guvernanței corporative, au fost identificate prejudicii financiare și nereguli în cadrul achizițiilor publice. Procedurile legale pentru evaluarea și modificarea contractelor au fost încălcate, iar întârzierea în semnarea contractelor esențiale a dus la pierderi financiare semnificative.

Una dintre situațiile problematice a fost acceptarea de către reprezentanții CNAPMC a subcontractării, după semnarea contractului, de către Shipyard ATG Giurgiu SRL a subcontractorului Blue Line SRL pentru activitățile de proiectare. Aceasta s-a realizat fără a fi anunțată intenția de subcontractare la momentul depunerii ofertei.

Acordul de subcontractare pentru serviciile de proiectare a fost în valoare de 1.380.980 de lei, însă compania de stat a plătit efectiv suma de 6.195.320 de lei.

Un alt contract problematic a fost cel pentru sistemul de monitorizare TCVI, atribuit direct societății Trident Servicii Mentenanță SA, fără a fi publicat un anunț prealabil de participare. CNAPMC nu a justificat legal alegerea acestei proceduri de negociere fără publicare prealabilă. În absența încadării achiziției în situațiile prevăzute de legislație, reprezentanții CNAPMC aveau obligația de a acționa transparent, asigurând un tratament egal și nediscriminatoriu pentru toți operatorii economici, încurajându-se astfel competiția și evitând restrângerea artificială a concurenței.

O altă problemă de management a fost nefinalizarea de către CNAPMC a contractului pentru asigurarea serviciului de pilotaj nave maritime începând cu 1 martie 2017, ceea ce a generat un prejudiciu de 3.951.063,01 lei pentru companie.

Cazul navei Alezzi: Nerespectarea normelor portuare

Nava Alezzi nu a primit alocarea corespunzătoare pentru acostare în Portul Midia și nu a avut emis acceptul portuar necesar pentru obținerea permisului de acostare.

De asemenea, nava a fost utilizată pentru transport de persoane într-o zonă neautorizată, pe baza unui contract încheiat între CNAPMC și Stop SRL. Aceasta a dus la desfășurarea de activități ilegale, companiile implicate acționând fie din neglijență, fie prin omisiune, ignorând normele portuare.

Pentru a remedia deficiențele constatate, Corpul de Control al Prim-Ministrului a formulat mai multe propuneri și recomandări, iar implementarea acestora este monitorizată în cadrul evaluărilor postcontrol.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *