Măsuri urgente propuse de chestorul Cornel Mototolea: instalarea semafoarelor pentru îmbunătățirea circulației pe DN39.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Ședința Colegiului Prefectural Constanța: Problemele traficului pe DN39

În cadrul ședinței din 28 mai 2025, la ora 9:00, a Colegiului Prefectural Constanța, chestorul Cornel Mototolea, șeful IPJ Constanța, a abordat subiectul soluțiilor necesare pentru reorganizarea traficului, având ca scop îmbunătățirea fluenței rutiere pe varianta Eforie Nord (DN39).

Aglomerarea pe Varianta Eforie Nord

Mototolea a evidențiat că tronsonul cel mai afectat de congestia rutieră este Varianta Eforie Nord (strada Traian) și tronsonul DN39 (E87 Constanța-Mangalia). Acesta se întinde pe o lungime de 2 km, având circulație pe 3 benzi reversibile. În condiții normale, parcursul durează între 3 și 5 minute, însă în sezonul estival, în perioadele de trafic intens, durata de parcurs poate depăși 40 de minute.

Pe acest tronson, benzile reversibile necesită schimbarea sensurilor de cel puțin 3 ori pe zi, ceea ce implică oprirea traficului la ambele capete ale drumului și ajustarea indicatoarelor de informare, cu implicarea reprezentanților de la Secția Drumuri Naționale și ai poliției rutiere. Acest proces poate necesita aproximativ 30 de minute.

Impactul asupra traficului și intervențiilor de urgență

În orele de vârf, aglomerația generează o coloană de aproximativ 16 km, afectând traficul în localitățile Eforie Sud, Eforie Nord, Agigea, Lazu, Cumpăna și municipiul Constanța. Aceasta creează un fenomen rutier complex în nodurile A4/DN39 și DN38/DN39 (Agigea), din cauza intersectării cu rutele autocamioanelor care circulă spre Portul Agigea.

De asemenea, întârzierile generate de traficul intens afectează timpii de intervenție ai echipajelor ISU, Serviciului de Ambulanță și Poliției Rutiere.

Activități de monitorizare și soluții propuse

Pentru a ameliora această situație, în fiecare sezon estival, între 1 mai și 15 septembrie, S.S.R. coordonează echipaje S.M.S.R. care efectuează zilnic activități de monitorizare și dirijare a traficului pe DN39. Acestea implică un dispozitiv rutier format din cel puțin 10 polițiști rutieri, organizat în două schimburi, amplasat în nodurile rutiere și la trecerile pentru pietoni din Eforie Nord, Eforie Sud și Agigea.

Majoritatea polițiștilor rutieri detașați pe litoral sunt implicați în dirijarea traficului, ceea ce limitează capacitatea operativă a echipajelor de intervenție și generează nemulțumiri legate de condițiile de muncă.

Propuneri pentru îmbunătățirea situației

În concluzie, pentru a reduce impactul acestor probleme, s-au identificat următoarele soluții:

1. Instalarea semafoarelor electrice acționate manual la trecerile pentru pietoni pe strada Traian (Varianta Eforie Nord), destinate pietonilor, pentru a asigura o gestionare mai eficientă a traficului.

Măsuri pentru Siguranța Circulației Rutiere

Se propun măsuri destinate îmbunătățirii circulației pietonale și rutiere, printre care se numără: 1. Crearea unor fluxuri de pietoni în traversare, alternând cu un flux continuu al traficului auto, în zona marcajelor pietonale din intersecțiile cu străzile I.G. Duca, Bucovinei, 23 August și Gară CFR. 2. Înlocuirea indicatoarelor de informare referitoare la sensurile pe benzile reversibile cu indicatoare electronice, care să permită modificarea sensurilor de circulație prin comandă electronică.

Conform legislației în vigoare, în special: – art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr. 195/2002 stipulează că „Administratorul drumului public este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor în vigoare și să le mențină în stare corespunzătoare”. – art. 5 alin. (9) din O.U.G. nr. 195/2002 prevede că „În scopul asigurării desfășurării în condiții de siguranță a circulației pe drumurile publice, poliția rutieră poate solicita administratorului drumului public executarea sau, după caz, desființarea de amenajări rutiere”.

În fiecare an, au fost transmise adrese către C.N.A.I.R. – D.R.D.P. Constanța, care a confirmat că se fac demersuri pentru construirea unei variante ocolitoare. Totuși, se consideră că această soluție este una pe termen lung și este necesară adoptarea unor măsuri urgente pentru a rezolva o problemă existentă pe un drum de interes european, utilizat pentru scopuri vamale, turistice și portuare.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *