Ministerul Afacerilor Interne lansează proiectul „Siguranţă în trafic”
Ministerul Afacerilor Interne a inițiat o dezbatere publică pentru proiectul „Siguranţă în trafic”, care include măsuri importante pentru creșterea siguranței rutiere. Printre acestea se numără integrarea camerelor de supraveghere ale autorităților locale și ale CNAIR în sistemul e-SIGUR, introducerea conceptului de viteză medie și simplificarea procedurilor de constatare a sancțiunilor.
Proiectul prevede, de asemenea, ca cererile, notificările și documentele legate de permisele de conducere să poată fi transmise online, facilitând astfel raportarea accidentelor rutiere prin aceeași metodă. Bogdan Despescu, secretar de stat în Ministerul de Interne, a subliniat că numărul persoanelor care își pierd viața pe drumurile din România necesită implementarea urgentă a unor măsuri eficiente pentru sporirea siguranței rutiere. În 2024, au fost înregistrate 1.478 de decese și 3.245 de răniți grav, iar în anul curent, statisticile indică 940 de decese, ceea ce reprezintă o scădere de 13,3%, și 2.352 de răniți grav, înregistrându-se o reducere de 3,3% față de anul precedent.
Noutăți din proiectul „Siguranţă în trafic”
Despescu a detaliat aspectele inovatoare ale proiectului, menționând că se va crea un cadru pentru integrarea camerelor de supraveghere din administrația publică în sistemul e-SIGUR, ceea ce va permite procesarea unui volum mare de date. Această abordare va necesita stabilirea unor reguli noi și simplificarea comunicării cu proprietarii și conducătorii de vehicule, ceea ce va reduce costurile pentru contribuabili și va permite polițiștilor să se concentreze mai mult asupra intervențiilor directe în trafic.
Un alt element important este introducerea conceptului de viteză medie, care va fi aplicat pe anumite segmente de drum, similar cu măsuri deja implementate în diverse state membre ale Uniunii Europene, cum ar fi Austria și Olanda. De asemenea, va fi instituit un mecanism simplificat pentru constatarea sancțiunilor, în care proprietarul vehiculului va primi procesul-verbal direct, iar dacă confirmă că a condus autovehiculul, acesta va fi considerat comunicat fără alte formalități. În cazul în care proprietarul nu a condus vehiculul, acesta va putea indica conducătorul auto, iar procesul-verbal va fi anulat automat.
Modificări privind permisele de conducere
Referitor la permisele de conducere, se va adapta valabilitatea acestora în funcție de evaluările medicale, subliniind importanța respectării restricțiilor impuse conducătorilor auto. De asemenea, se va simplifica procedura de atragere a răspunderii în cazurile de oprire sau parcare neregulamentară, sancțiunea urmând să fie aplicată direct proprietarului vehiculului, eliminându-se punctele de penalizare actuale.
Prin acest proiect, autoritățile locale vor avea și posibilitatea de a decide asupra categoriilor de vehicule care pot circula pe benzile dedicate transportului public. Aceste măsuri sunt menite să contribuie la îmbunătățirea siguranței rutiere și la eficientizarea proceselor administrative legate de trafic.
Noua platformă HUB pentru gestionarea accidentelor rutiere
Platforma HUB va facilita transmiterea de notificări către persoanele înregistrate, prin SMS, e-mail și notificări în aplicație, asigurând o informare rapidă a beneficiarilor, a declarat un oficial. Aceasta va simplifica comunicarea cu Poliția Română, deoarece, la cererea polițistului, documentele vor putea fi prezentate digital prin HUB. Se propune astfel eliminarea necesității ca șoferii să se deplaseze la sediul poliției pentru a preda fizic permisul de conducere, în situația în care confirmă, prin intermediul platformei, că au luat la cunoștință perioada în care nu mai au dreptul de a conduce, ceea ce va echivala cu o „predare virtuală” a permisului.
Declararea accidentelor de circulație
Platforma HUB va permite cetățenilor să declare accidentele de circulație, în special cele fără victime, și să primească autorizații pentru reparații. Declararea accidentelor cu pagube materiale se va putea efectua în termen de 24 de ore direct în platformă, iar autorizația de reparație va fi emisă electronic. Autoritățile îndeamnă atât asigurătorii, cât și conducătorii auto să propună metode de gestionare a accidentelor fără victime, în condițiile în care nu există o înțelegere amiabilă. Aceasta ar putea fi realizată prin intermediul societăților de asigurări, fără necesitatea deplasării la sediul poliției rutiere, așa cum se practică în prezent.
Finanțarea educației rutiere
Ministerul Afacerilor Interne propune, de asemenea, un mecanism de finanțare a educației rutiere, ca parte integrantă a siguranței rutiere, precum și a sistemelor inteligente de trafic. Fondurile obținute din plata voluntară a amenzilor vor fi colectate într-un cont unic și vor fi direcționate către educația rutieră și măsurile de prevenire, în funcție de zona în care a fost comisă abaterea. Cu sprijinul Ministerului Finanțelor, sumele colectate vor fi distribuite, în cote procentuale, către Ministerul Educației, bugetele locale, CNAIR și Ministerul Afacerilor Interne, în funcție de categoria de drum pe care s-a produs fapta. Procentele vor fi stabilite în urma unor dezbateri publice ulterioare, a explicat un oficial.
Proiectul „Siguranța în trafic” va fi supus dezbaterii publice pentru a obține feedback și propuneri din partea comunității.
