Oil Terminal și Implicarea în Ancheta DIICOT
O analiză detaliată arată că Oil Terminal nu poate fi suspectată de implicare în evaziunea fiscală a unui grup infracțional specializat în importul și exportul de motorină, aflat în atenția DIICOT. Săptămâna trecută, procurorii DIICOT au desfășurat 37 de percheziții în cadrul unei investigații care vizează constituirea unui grup infracțional organizat, utilizarea documentelor vamale și comerciale falsificate, precum și evaziunea fiscală.
În cadrul acestor acțiuni, procurorii au solicitat documente comerciale de la Oil Terminal referitoare la activitățile companiei din perioada 2022 – 2025. Reprezentanții Oil Terminal au afirmat că societatea nu are nicio calitate procesuală în această cauză, implicarea sa fiind exclusiv în calitate de entitate care furnizează documentele necesare clarificării situației de fapt. Conducerea companiei a subliniat că au colaborat pe deplin cu autoritățile, oferind toate informațiile solicitate.
Rolul Oil Terminal în Procesul de Depozitare
Conform analizei, Oil Terminal nu poate fi complice la evaziune fiscală, deoarece funcționează ca un observator controlat de stat, cu responsabilități legale clare. Compania nu este proprietarul combustibilului, ci doar îl depozitează sub o supraveghere strictă.
Etapele Transportului de Motorină
Transportul de motorină implică mai multe etape esențiale. Sosirea mărfii se realizează exclusiv pe nave maritime, iar documentele de transport sunt verificate riguros de autoritățile vamale, cu un accent special pe originea mărfii, datorită sancțiunilor impuse Rusiei.
Nimic nu poate fi descărcat fără un „Permis de Descărcare” emis de Vamă. Autoritățile efectuează măsurători și analize, iar cantitățile sunt certificate de inspectori și de șeful de depozit. Documentul care atestă cantitatea descărcată este semnat de toate părțile implicate.
Oil Terminal garantează acciza pentru toate cantitățile descărcate printr-o Scrisoare de Garanție Globală, asumându-și astfel un risc financiar pentru fiecare litru depozitat. Atunci când un client vinde motorina, se emite un certificat ITT (In Tank Transfer), care transferă atât proprietatea, cât și responsabilitatea. Începând cu semnarea acestui document, noul proprietar devine responsabil pentru toate obligațiile de plată către Oil Terminal, care facturează servicii precum depozitarea, manipularea și analizele.
Regulile de Ieșire din Antrepozit
Marfa părăsește antrepozitul vamal doar pe baza unei declarații vamale aprobate de autoritățile competente. Indiferent dacă este vorba de import definitiv, tranzit sau export, comisionarul vamal al clientului depune documentele necesare, iar Vama decide dacă sunt îndeplinite condițiile legale. Odată emisă declarația, Oil Terminal este exonerată de orice obligație asupra mărfii, cu excepția cazurilor de tranzit și export, unde garanția rămâne valabilă până la graniță.
Evaziunea fiscală și responsabilitățile în domeniul logistic
O firmă este implicată într-o situație de evaziune fiscală, după ce a scos marfa din terminal cu acte vamale în regulă. În acest context, responsabilitatea revine exclusiv acelei societăți și organelor de control fiscal, nefiind implicat prestatorul de servicii logistice.
Rolul Oil Terminal în industrie
Oil Terminal își desfășoară activitatea ca prestator de servicii, având rolul de garant al accizelor și partener al traderilor mari, fără a putea fi considerat complice în evaziunea fiscală.
Performanțele financiare recente
Între anii 2009 și 2010, Oil Terminal a traversat o perioadă financiară dificilă, înregistrând o pierdere de aproximativ 9 milioane de tone de țiței și produse petroliere în doar doi ani. Compania a reușit o recuperare semnificativă printr-o schimbare de strategie, atrăgând stocuri în valoare de sute de milioane de dolari în terminal. În prezent, peste 35% din cifra de afaceri provine de la entități străine care aduc mărfuri în tranzit sau le vând prin transfer în tanc.
Oil Terminal și-a dublat cifra de afaceri între anii 2022 și 2024, datorită acestor noi fluxuri comerciale. Pentru anul precedent, compania a raportat o cifră de afaceri de aproximativ 474 de milioane de lei, cu un profit de peste 19 milioane de lei și un număr mediu de 1.016 angajați.
