Plângere penală pentru depozitarea ilegală a azotatului de amoniu pe platformele portuare din zona Constanța.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Problema depozitării ilegale a azotatului de amoniu pe platformele portuare

Subiectul pericolului asociat cu depozitarea ilegală sau neconformă a azotatului de amoniu pe platformele portuare revine în centrul atenției publicului. Un ofițer din cadrul Serviciului Siguranță Portuară a declarat, printr-un comunicat, că, pe parcursul a șapte ani, între 2018 și 2025, zeci de mii de tone de azotat de amoniu – o substanță oxidantă cu potențial exploziv (clasa 5.1 / UN 2067) – au fost manipulate și depozitate în aer liber, direct pe platformă, în porturile Constanța Sud–Agigea și Midia, fără a respecta normele de siguranță și fără autorizație de mediu.

Operatorul Midia Internațional S.A., condus de Dan Moraru, nu a avut autorizație de mediu între anii 2018 și 2022, deși Compania Națională Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța (CN APM SA) a emis anual licențe de operare portuară, încălcând astfel prevederile O.U.G. nr. 195/2005 privind protecția mediului și H.G. nr. 804/2007 referitoare la autorizarea activităților cu impact asupra mediului, a afirmat Iulian Nicolae Șuchea, care a sesizat autoritățile competente.

Fapte documentate încă din 2019

În martie 2019, o notă internă semnată de Daniela Șerban, Marian Tănase, Ion Tomescu și Teodor Patrichi menționa că 5.000 de tone de azotat de amoniu erau depozitate fără plan PSI și fără aviz ISU în incinta operatorului Midia Port Shipping S.R.L. din Portul Constanța Sud–Agigea. Cu toate acestea, conducerea CN APM SA nu a alertat autoritățile competente, iar situația a continuat să persiste, fiind ulterior transferată în Portul Midia, unde s-au depozitat cantități mult mai mari de azotat de amoniu în condiții necorespunzătoare.

Repetarea pericolului în 2024-2025

În 2024, ofițerul a observat personal că saci Big Bag plini cu azotat de amoniu erau depozitați în aer liber, expuși direct la soare, în incinta Midia Internațional S.A., fără protecție, ventilație și fără respectarea normelor SEVESO III. Deși a sesizat în scris conducerea CN APM SA, incluzând pe Mihai Teodorescu (Director General), Daniel Căpățână (Director Operațiuni Portuare) și Narcis Ianculescu (Șef Serviciu Siguranță Portuară), nu s-au luat măsuri.

Situația a fost remediată abia în luna iulie 2025, după numeroase sesizări repetate către ISU Dobrogea, Garda Națională de Mediu, APM Constanța, Ministerul Transporturilor și Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța, dar și ca urmare a mediatizării în presă.

Plângere penală pentru abuz în serviciu și neglijență

Reclamantul a depus o plângere penală împotriva tuturor persoanelor care, între 2019 și 2025, au tolerat, ascuns sau ignorat această situație, pentru infracțiunile de abuz în serviciu (art. 297 Cod penal), neglijență în serviciu (art. 298 Cod penal), omisiunea sesizării organelor judiciare (art. 267 Cod penal) și neluarea măsurilor legale de siguranță publică (art. 349 Cod penal).

Iulian Nicolae Șuchea a declarat: „Porturile românești nu pot funcționa pe tăcere și complicitate. Am acționat ca ofițer port și avertizor de integritate, respectând legea și jurământul profesional. România nu își mai poate permite o tragedie precum cea de la Beirut – iar ceea ce s-a întâmplat la Midia și Agigea este un semnal de alarmă pentru toate instituțiile statului.”

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *