Problemele transportului metropolitan în județul Constanța
Subiectul autobuzelor CT Bus care ar putea conecta municipiul Constanța cu localitățile învecinate este un punct central în campaniile electorale de mai multe mandate. Cu câteva luni înaintea alegerilor din 2024, primarii din județul Constanța, inclusiv primarul municipiului, Vergil Chițac, au anunțat progrese precum semnături și voturi favorabile pentru acest proiect. Totuși, realitatea arată că inițiativa transportului metropolitan stagnează, iar CT Bus se confruntă cu grave dificultăți financiare.
Pe data de 16 decembrie, autobuzele CT Bus au fost oprite de pe trasee în semn de protest la Constanța. Reducerile salariale, disponibilizările și restructurările au fost implementate, în timp ce mașinile conduse de directori beneficiază de reparații urgente. Această situație a readus în discuție promisiunile legate de transportul metropolitan, frecvent utilizate în campaniile electorale.
Punctul de vedere al primarului din Ovidiu
George Scupra, primarul orașului Ovidiu, a recunoscut recent că nu este optimist cu privire la realizarea acestui proiect. Motivul principal este cererea de contribuții financiare din partea localităților limitrofe, necesare pentru dotarea CT Bus cu autobuze care să satisfacă nevoile de transport ale locuitorilor care navetează către și dinspre municipiul Constanța.
„Știu că există un proiect la Constanța pentru o legătură spre Ovidiu. Cred că se va realiza, mai devreme sau mai târziu, deoarece este o necesitate pentru constănțeni. Sper ca CT Bus să iasă din Constanța spre zonele externe: Cumpăna, Kogălniceanu, Ovidiu, Lumina”, a declarat primarul Scupra.
Dilemele financiare ale localităților
Întrebat despre factorii care ar putea facilita realizarea proiectului, primarul a subliniat că depinde de Primăria Constanța și Consiliul Județean. De asemenea, el a menționat că primarii din zona metropolitană își doresc acest lucru, însă resursele financiare sunt o problemă majoră. „CT Bus vine doar până la Palazu, iar promisiunile pentru Ovidiu au fost făcute de ani de zile. Acesta este un motiv de nemulțumire pentru mine și pentru cetățeni”, a adăugat el.
Scupra a exprimat îngrijorarea că localitățile nu dispun de fondurile necesare pentru a susține acest proiect. „Ar însemna să alocăm tot bugetul nostru anual pentru investiții în transportul în comun. Nu ne permitem acest lux, deși ne dorim. Cred că aceasta este o barieră care va împiedica realizarea proiectului, dar sper să mă înșel”, a concluzionat primarul din Ovidiu.
Transportul Metropolitan în Județul Constanța
Problematica transportului în județul Constanța a fost adusă în discuție de către autoritățile locale, care subliniază necesitatea dezvoltării unui sistem de transport eficient pentru a evita aglomerarea orașului. În acest context, s-a menționat că numărul mare de navetiști și vehicule contribuie la poluare și la blocarea parcărilor. Este esențial să se elaboreze un proiect similar celor existente în zonele metropolitane, care să faciliteze transportul public.
Un aspect important discutat a fost introducerea gratuității pentru transportul în comun, ca stimulent pentru cetățeni să renunțe la utilizarea mașinilor personale, ceea ce ar conduce la o reducere considerabilă a numărului de vehicule în oraș. De exemplu, dacă cetățenii din Ovidiu ar alege autobuzul în locul celor 10.000 de mașini, impactul asupra traficului ar fi semnificativ pozitiv.
Este necesară susținerea acestui proiect prin bugete comune, la care să contribuie toate unitățile administrative teritoriale, sau prin suportul Consiliului Județean. Dacă toate primăriile din județul Constanța ar contribui cu o sumă rezonabilă, aceasta ar putea reprezenta o soluție viabilă pentru îmbunătățirea transportului metropolitan. Cu toate acestea, în prezent, sumele disponibile sunt insuficiente pentru a implementa un astfel de sistem eficient.
