Proiectul de electrificare a liniei feroviare între Constanța și Mangalia a întâmpinat obstacole înainte de a demara: licitația a fost anulată, iar investiția a fost amânată.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Blocaj în Proiectul de Electrificare a Căii Ferate Constanța – Mangalia

Proiectul de electrificare și modernizare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia, estimat la 1,3 miliarde de lei, a întâmpinat dificultăți semnificative înainte de a demara. Prima și singura licitație, lansată în primăvara anului anterior, a fost anulată deoarece ofertele primite au depășit bugetul alocat. Contestația depusă de unul dintre operatorii interesați a fost respinsă de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor în data de 21 ianuarie 2025, astfel că licitația a rămas anulată fără a fi reluată până în prezent. În ciuda acestor obstacole, CFR SA a declarat că proiectul rămâne pe lista de priorități în cadrul Programului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021 – 2030. Rămâne de văzut când și în ce condiții va fi reluat proiectul de electrificare.

Nouă Licitație Lansată în 2024

Pe 19 aprilie 2024, CFR SA a inițiat o nouă procedură de licitație publică pentru achiziția serviciilor de proiectare și execuție lucrări de reabilitare și electrificare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia, cu un contract estimat la 1.317.813,80 lei, fără TVA. Finanțarea proiectului urma să fie asigurată din fonduri nerambursabile, precum și din bugetul de stat. Proiectul tehnic ar fi trebuit să fie elaborat în termen de zece luni, iar execuția lucrărilor urma să dureze 24 de luni.

Amânări în Depunerea Ofertelor

Termenul inițial pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pentru 17 iunie, dar CFR a decis prelungirea acestuia până pe 17 iulie, conform unei clarificări publicate la finalul lunii mai. O nouă modificare a avut loc pe 12 iulie 2024, când termenul a fost ajustat la 29 iulie.

Interes Limitat pentru Contract

În luna august 2024, CFR a anunțat că doar două asocieri de firme și-au manifestat interesul pentru contract: Asocierea Drum Asfalt – Alstom Transport SA și Asocierea IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță.

Anularea Procedurii de Achiziție

Cu toate acestea, pe 5 decembrie 2024, procedura de achiziție a fost anulată deoarece ofertele primite depășeau valoarea estimată a contractului de 1.317.921.813,80 lei, fără TVA. Ofertele transmise aveau valori de 1.444.227.272,46 lei și 1.494.400.699,42 lei.

Contestația Anulării Licitației

Anularea licitației a stârnit nemulțumirea asocierii IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță, care a contestat decizia. Aceștia considerau anularea nejustificată, susținând că legea permite acceptarea unor oferte mai mari în cazul în care există posibilitatea suplimentării fondurilor. De asemenea, Ministerul Transporturilor a confirmat că există bani suplimentari disponibili, dar comisia de evaluare nu a luat acest aspect în considerare. Contestatarul a subliniat că anularea licitației ar putea provoca întârzieri și pierderi financiare, solicitând reluarea procedurii, având în vedere că ofertele nu depășesc bugetul cu mai mult de 15% și că sunt suficiente fonduri disponibile.

Rotary Construcții Mentenanță SA, înființată în 2019, are sediul în București și se ocupă cu lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale.

Acționariatul și compania

IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS este o firmă de construcții din Turcia, parte a grupului IC İbrahim Çecen Yatırım Holding AS, creat de İbrahim Çecen. Compania are o sucursală în București, înființată în 2017, cu Oksuz Ilker și Gokce Ilkhan în funcții de administratori. Acționarii firmei sunt Leonard Mihai Rotaru, deținând 99% din acțiuni, și Costel Armeanu, cu 1%.

Contestația respinsă

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins solicitările firmelor contestatoare care încercau să obțină continuarea licitației. CNSC a menționat că comunicările și încercările anterioare nu asigură existența fondurilor necesare. Această decizie a fost pronunțată pe 21 ianuarie 2025.

De asemenea, CNSC a considerat nefondată excepția tardivității contestației făcute de asocierea de firme IC Ictas insaat Sanayi Ve Ticaret AS – Rotary Construcții Mentenanță, excepție invocată de CFR.

Viitorul proiectului

Proiectul a intrat într-o perioadă de stagnare, fără o nouă procedură lansată sau contracte recente înregistrate, rămânând astfel în așteptare. În ciuda acestui fapt, CFR SA a anunțat că, în cadrul Programului de investiții pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2021 – 2030, se include și proiectul de electrificare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia.

Prin urmare, finalizarea reabilitării și electrificării liniei de cale ferată Constanța – Mangalia va necesita timp, iar călătorii se vor confrunta în continuare cu întârzieri și condiții defavorabile în majoritatea trenurilor. În programul de guvernare pentru perioada 2024 – 2028, se preconizează că, până în 2028, toate reședințele de județ din România cu infrastructură feroviară electrificată vor beneficia de trenuri moderne. Se vor achiziționa 128 de trenuri electrice noi, 71 de locomotive noi sau modernizate și 139 de vagoane noi.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *