Oprirea rafinăriilor Rompetrol și impactul asupra pieței de carburanți
Rafinăriile Petromidia Năvodari și Vega Ploiești, operate de grupul Rompetrol, se pregătesc să își suspende activitatea în luna februarie, pentru o perioadă estimată de aproximativ 30 de zile. Această oprire simultană ridică semne de întrebare cu privire la echilibrul pieței locale a carburanților, într-un context deja marcat de incertitudini majore.
Contextul devine și mai delicat având în vedere că rafinăria Petromidia, cea mai mare din România, cu o capacitate de rafinare de 5,5 milioane de tone pe an, se oprește într-un moment complicat pentru sector. Grupul Lukoil este în proces de vânzare a rafinăriei Petrotel și a lanțului de benzinării din România. În această perioadă, în România va funcționa o singură rafinărie de petrol, anume Petrobrazi din Ploiești, deținută de OMV Petrom, timp de cel puțin 30 de zile, cât vor fi oprite rafinăriile Rompetrol.
Impactul impozitului minim pe cifra de afaceri
Rompetrol Rafinare, compania care administrează cele două rafinării, se numără printre cele mai afectate de impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Deși se preconizează o reducere a acestuia la jumătate anul viitor, de la 1% la 0,5%, conducerea companiei își dorește eliminarea completă a taxei începând cu 1 ianuarie, un scenariu care nu s-a materializat. Estimările preliminare arătau că Rompetrol Rafinare ar fi trebuit să plătească aproximativ 120 de milioane de dolari anul viitor, doar pentru IMCA, calculat la nivelul de 1%.
Reducerea la 0,5% este considerată o ușurare, dar menținerea taxei continuă să pună presiune pe companie, în condițiile în care industria petrolieră se confruntă deja cu un nivel ridicat de impozitare și costuri operaționale în creștere. Reprezentanții companiei avertizează că impactul fiscal cumulativ poate avea consecințe severe asupra activității acesteia. Regimul fiscal introdus în decembrie 2022, prin măsuri de suprataxare și taxe suplimentare pe cifra de afaceri, are efecte „existențiale” începând cu anul 2024.
Riscurile pentru securitatea energetică
IMCA impune o impozitare în lanț, taxând același litru de combustibil de mai multe ori în fiecare etapă a lanțului de distribuție – rafinare, distribuție de carburanți și retail – ceea ce duce la o rată efectivă de impozitare de peste 100%. În calitate de operator al 46% din capacitatea de rafinare a României și acoperind 30% din cererea națională de carburanți, Rompetrol Rafinare este un furnizor principal de combustibil pentru aviația de apărare, precum și singurul producător de bitum și polimeri. În această situație, riscul de discontinuitate în activitate ar putea afecta securitatea energetică a României, stabilitatea financiară, veniturile bugetare și credibilitatea strategică a țării în regiune.
Oprirea temporară a rafinăriilor Rompetrol, în contextul presiunii fiscale ridicate asupra sectorului, evidențiază vulnerabilitatea industriei de rafinare din România și riscurile pe care deciziile fiscale le pot avea asupra securității energetice naționale.
