Clarificările Directorului General al Oil Terminal
Sorin Ciutureanu, directorul general al Oil Terminal, a oferit explicații referitoare la acuzațiile privind intrarea produselor petroliere rusești prin Portul Constanța și a clarificat situația transporturilor de motorină din India, în contextul zvonurilor de blocaj din partea Ucrainei și a ajustării interne a bugetului.
Poziția Oil Terminal față de sancțiunile UE
În cadrul unei discuții, Ciutureanu a subliniat că Oil Terminal respectă cu strictețe regimul de sancțiuni impus de Uniunea Europeană. De la începutul conflictului, compania a fost un furnizor esențial de combustibili pentru piața ucraineană, sprijinind partenerii implicați în lanțul logistic care operează din Portul Constanța spre porturile dunărene Ismail și Reni. Oil Terminal colaborează constant cu Biroul Vamal Constanța pentru a verifica documentele de proveniență ale mărfurilor, asigurându-se astfel că sunt respectate sancțiunile impuse de UE împotriva Rusiei. Ciutureanu a afirmat clar că nu au fost descărcate în terminalul companiei mărfuri supuse sancțiunilor.
Transporturile de motorină din India
Referitor la transporturile de motorină din India, directorul general a explicat că aceste produse nu sunt proprietatea Oil Terminal, ci a clienților. Restricțiile UE asupra produselor energetice derivate din țiței rusesc rafinat în state non-UE vor intra în vigoare începând cu 21 ianuarie 2026, conform Pachetului 18 de sancțiuni. Până la acea dată, mărfurile din afara Uniunii Europene, inclusiv cele din India, pot accesa piața europeană, cu condiția să aibă documentația corespunzătoare. Oil Terminal a implementat măsuri suplimentare de segregare a produselor indiene în rezervoare separate, informând autoritățile române pentru a le comunica și părții ucrainene.
Notificări oficiale din partea autorităților ucrainene
Ciutureanu a menționat că nu a primit nicio notificare oficială din partea autorităților ucrainene cu privire la un blocaj sau la interdicții aplicate terminalului. În contextul zvonurilor neoficiale, Oil Terminal a acționat transparent, informând Bursa de Valori București pe 25 septembrie 2025 despre riscul ca, începând cu 1 octombrie, autoritățile ucrainene să impună restricții asupra importurilor de motorină din India. Este important de subliniat că a fost notificat un risc, nu o decizie oficială.
Scăderea activității și ajustările bugetare
Referitor la scăderea activității din ultimele luni și la afirmațiile despre un „colaps” comercial, Ciutureanu a respins categoric ideea unei scăderi de 45% a cifrei de afaceri. Conform acestuia, scăderea activității este rezultatul unei ajustări generate de trei factori: modificări legislative interne, scăderea consumului intern de motorină și riscurile legate de fluxurile din India către Ucraina. La finele semestrului I din 2025, programul fizic realizat a fost cu 16,4% mai mic decât nivelul aprobat. Ca urmare, a fost realizată o rectificare bugetară, aprobată de acționari, care a reflectat această scădere.
Venituri și Cheltuieli
Veniturile totale au înregistrat o scădere de 13,2% față de previziunile stabilite la începutul anului. În acest context, ne propunem să ajustăm cheltuielile până la finalul anului pentru a menține profitul brut la nivelul inițial aprobat de 26 milioane lei.
Controverse legate de Rezervor
A existat discuții referitoare la noul rezervor de 55.000 mc, despre care s-a afirmat că ar fi „nefuncțional”. Această afirmație este eronată. Rezervorul reprezintă cea mai mare construcție de acest tip din 1989 și funcționează complet. În prezent, gradul de umplere al spațiilor de motorină din terminal se situează între 80% și 90%. Continuăm să investim pentru a ne îmbunătăți reziliența logistică. Anul acesta, am construit un rezervor suplimentar cu o capacitate de 10.000 mc în depozitul port, destinat depozitării metanolului, care este, de asemenea, complet funcțional.
Trasabilitatea și Conformitatea Mărfurilor
Trasabilitatea și conformitatea mărfurilor sunt demonstrate pe trei nivele. Documentar, prin verificări efectuate de autoritățile portuare și vamale asupra documentelor însoțitoare ale mărfurilor. Operațional, la nivelul terminalului, se realizează o proiectare internă bazată pe informațiile comerciale și schemele tehnologice, ceea ce duce la emiterea unui plan de lucru pentru traseele de pompare, asigurând astfel integritatea calitativă și cantitativă a mărfii clienților. Calitativ, la primirea sau expedierea produsului, indiferent de modalitatea de transport, se efectuează o recepție calitativă în care se analizează caracteristicile produsului. Rezultatele testelor sunt incluse în Rapoartele de Încercare și comunicate autorităților și clienților. Astfel, trasabilitatea unui produs care a trecut prin Oil Terminal poate fi stabilită în orice moment.
Mesajul către Autorități și Parteneri
Mesajul nostru către autoritățile de la Kiev, parteneri și public este unul de parteneriat și transparență. Oil Terminal este o companie strategică a statului român și un partener esențial în aprovizionarea cu combustibil, fiind constant supusă controalelor autorităților pentru a respecta legislația. Suntem deschiși la audituri tehnice comune și la schimburi de date în timp real pentru a ne adapta la orice nou cadru de sancțiuni impus de UE. Oil Terminal nu a descărcat mărfuri supuse sancțiunilor. Colaborarea între operatori, autoritățile române și cele ucrainene este soluția pentru protejarea securității energetice regionale. Rămânem un partener de încredere în regiunea Mării Negre.
 
		 
		 
		 
			
 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		