Transparența instituțională a programelor școlare pentru disciplinele liceale

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

Ministerul Educației Își Propune Să Transparentizeze Programele Școlare Liceale

Ministerul Educației a anunțat că, începând cu 24 noiembrie 2025, programele școlare pentru disciplinele din învățământul liceal vor fi disponibile în mod transparent. În următoarele zile, vor fi publicate și programele aferente disciplinelor care încep în clasa a IX-a. Aceste inițiative vizează dezvoltarea a opt competențe-cheie: competențe de limbă și comunicare (alfabetizare), competențe multilingvistice, competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică), competențe digitale, competențe de viață (personale, sociale și de învățare), competențe civice, juridice și de mediu, competențe antreprenoriale, precum și competențe de expresie și sensibilitate culturală.

Conform declarațiilor oficiale, aceasta reprezintă o schimbare semnificativă a unor programe care au fost în vigoare aproape două decenii. Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat că primul pas concret în reforma curriculumului liceal a fost adoptarea planurilor-cadru, care au stabilit reperele disciplinare și temporale, având în vedere profilul dorit al absolventului, în două variante: standard și alternativă.

Planurile-cadru standard au fost elaborate după un proces complex de dezbateri, în care s-a căutat un echilibru între disciplinele științifice și cele religioase, precum și între cele dedicate culturii naționale și cele orientate spre pregătirea personală pentru viață. De asemenea, s-a avut în vedere un echilibru între centralizare și descentralizare, pentru a permite o educație personalizată. Astfel, s-a oferit posibilitatea unei variante alternative, care facilitează descentralizarea și personalizarea educației la nivelul unităților școlare și al elevilor.

Ministrul a subliniat importanța acestui al doilea pas, referindu-se la elaborarea programelor școlare ca esențială pentru atingerea obiectivelor educaționale, în special pentru formarea celor opt competențe cheie, cu un impact pozitiv asupra alfabetizării funcționale. În acest context, s-a mizat pe expertiza educațională și științifică a peste 1.500 de specialiști.

Printre măsurile propuse se numără constituirea de echipe mixte de profesori din mediul preuniversitar și universitar, consultarea programelor din țările cu performanțe educaționale ridicate, introducerea treptată a formării de competențe și coordonarea atentă între discipline pentru a asigura o formare adecvată a competențelor complexe. De asemenea, 25% din timpul alocat fiecărei discipline va fi dedicat activităților remediale, având ca scop formarea și consolidarea competențelor necesare în viața cotidiană.

Implementarea noului curriculum școlar

După ce programele școlare au fost aprobate, următorii pași includ crearea manualelor și formarea cadrelor didactice pentru a aplica acest curriculum modern. De asemenea, este esențială finalizarea standardelor naționale de evaluare pentru fiecare dintre aceste programe.

Impactul asupra viitoarei generații

Consider că generația care va beneficia de pregătirea la nivel liceal prin acest nou curriculum, începând cu clasa a IX-a din anul școlar 2026-2027, va îndeplini standardele educaționale dorite de țară. Aceasta va contribui la reducerea semnificativă a analfabetismului funcțional, care a devenit o problemă de securitate națională în ultimii ani. Analfabetismul funcțional, la acest nivel, se referă în principal la incapacitatea de a utiliza competențele de nivel liceal în activitățile specifice programelor sau în viața cotidiană, ceea ce îi face pe indivizi vulnerabili la pseudostiință și manipulări, cât și la integrarea deficitară pe piața muncii. De asemenea, se observă un deficit în dezvoltarea abilităților de alfabetizare numerică și de comunicare.

Aprecierea specialiștilor implicați

Îmi exprim recunoștința față de cei peste 1.500 de specialiști care au contribuit la elaborarea acestor programe și care vor participa la discuțiile ulterioare. Conștientizez că dezbaterile au fost intense, dar acestea sunt firești și sănătoase, chiar și în cadrul grupurilor de lucru. Într-o abordare hegeliană, este evident că sintezele valoroase rezultă din interacțiunea dintre teze și antiteze. De asemenea, doresc să mulțumesc echipei ministerului, Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, precum și Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, pentru sprijinul acordat în acest proces complex, cu o mențiune specială pentru coordonatorii Bogdan Cristescu și Gabriel Vrânceanu.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *