USR Constanța începe din nou campania de colectare a semnăturilor pentru organizarea unui referendum privind demiterea primarului Vergil Chițac.

Dobrogea Online

Sursa foto:

0:00

USR Constanța Reia Campania pentru Referendum

USR Constanța a reluat strângerea de semnături în vederea organizării unui referendum pentru demiterea primarului Vergil Chițac. În prima lună a campaniei, mai mult de 6.000 de cetățeni din Constanța au semnat pentru susținerea acestui demers. Este necesară obținerea a cel puțin 65.000 de semnături, reprezentând aproximativ 25% din cei 251.000 de locuitori cu drept de vot ai orașului.

Campania a început pe 24 martie, când deputatul Stelian Ion, președintele USR Constanța, a făcut un apel către organizațiile neguvernamentale și alte formațiuni politice pentru a se alătura inițiativei. „Primul pas pentru acest scop îl reprezintă strângerea de semnături. Miile de constănțeni nemulțumiți de modul în care Vergil Chițac își desfășoară al doilea mandat trebuie să se implice. Facem apel la toate organizațiile, fie că sunt ONG-uri sau organizații politice, să ni se alăture, având în vedere nemulțumirile legate de administrația actuală,” a declarat Ion.

Motivele Demersului

Printre motivele aduse de deputatul USR se numără aducerea orașului în pragul falimentului, majorarea și impunerea de noi taxe, cozile interminabile la instituții pentru servicii esențiale, pierderile de fonduri europene pentru diverse proiecte, precum și problemele legate de trafic și de vânzarea unor părți din oraș.

Semnăturile colectate vor fi transmise Prefecturii Județului Constanța pentru validare și implementare. Menționăm că strângerea de semnături a fost suspendată temporar în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale, fiind reluată în stradă începând cu 26 mai. Cetățenii sunt invitați să vină la sediul USR Constanța, situat pe strada I. Gh. Duca nr. 32, de luni până vineri, între orele 9.00 și 16.00, pentru a solicita formulare sau a semna.

Contextul Situației Actuale

Vergil Chițac îndeplinește funcția de primar al Constanței de cinci ani, având un nou mandat început în vara anului 2024. În această perioadă, orașul a suferit regres, ajungând să fie considerat unul dintre cele mai puțin atractive din țară, cu un viitor incert, lipsit de investiții și supus unor taxe abuzive. Cetățenii se confruntă cu un haos birocratic, străzi care nu reflectă standardele unui oraș modern și un transport public aflat în dificultate.

Chițac a mărit taxele existente și a introdus altele noi, generând un impact negativ asupra bugetului local, care a fost afectat de cheltuieli nejustificate și întârzieri în proiectele de infrastructură. Mulți constănțeni care așteptau o schimbare reală se întreabă cum a reușit actualul primar să fie reales, iar cei care au votat cu speranța unei îmbunătățiri a situației se simt acum trădați.

În timp ce alte orașe din țară progresează, Constanța se află într-o situație din ce în ce mai precară, ceea ce a determinat USR să acționeze pentru a schimba direcția în care se îndreaptă orașul.

Constanța: Oameni și taxe crescute

În timp ce primarii care au dezvoltat strategii eficiente în beneficiul cetățenilor construiesc școli, grădinițe și parcuri, atrăgând fonduri europene, Constanța a devenit locul de unde oamenii pleacă cu regret. Aceasta se datorează atitudinii sfidătoare a unui primar care, lipsit de viziune și manifestând un dispreț evident față de orașul său, a demonstrat că nu are intenția de a se implica în binele comunității.

Taxe majorate și povara financiară

Viața constănțenilor a devenit mult mai costisitoare din cauza unui primar considerat incompetent, care le impune taxe disproporționate față de serviciile oferite. Începând cu acest an, taxa de salubrizare a crescut de la 8 lei la 20 de lei pe persoană pe lună, iar taxa pentru rezervarea unui loc de parcare s-a dublat, ajungând la 500 de lei pe an. Reducerea aplicată impozitului pentru mașinile hibrid a fost diminuată drastic, de la 95% la 50%. De asemenea, primarul a introdus o taxă suplimentară de 200 de lei pe an pentru fiecare autovehicul deținut, decizie care a fost susținută de consilierii locali ai PSD și PNL. Aceștia au contribuit la îndatorarea orașului cu împrumuturi de 100 de milioane de euro în ultimii doi ani.

Cheltuieli nejustificate și falimentul Primăriei

În primii patru ani de mandat, Chițac a cheltuit sume mari de bani pe evenimente, iluminat festiv și lucrări cosmeticizat, apropiind Primăria Constanța de faliment. Cetățenii din Constanța sunt acum nevoiți să plătească pentru greșelile de gestionare din trecut.

Problemele din instituțiile publice

În 2025, constănțenii sunt nevoiți să aștepte cu orele la cozile instituțiilor publice, un scenariu reminiscent al anilor trecuți. În timp ce primarul se ascunde, cetățenii își pierd timpul la SPIT pentru clarificări legate de taxa de 200 de lei pentru ocuparea domeniului public, în condițiile în care au plătit deja abonamente pentru parcări. Chițac nu a considerat necesar să ofere explicații, ci a ales să ceară bani fără a oferi servicii corespunzătoare.

Pierderi în fonduri europene

În timp ce alte orașe din țară, precum Brașov, Timișoara, Oradea sau Cluj, au reușit să acceseze fonduri europene pentru dezvoltarea comunităților lor, primarul Vergil Chițac a reușit doar să transforme Constanța într-un simbol al eșecului. Din cauza incompetenței, primarul a pierdut o finanțare europeană de 40 de milioane de lei la începutul acestui an, ceea ce subliniază gravitatea situației în care se află orașul.

Problemele Reabilitării Bulevardelor din Constanța

Primăria Constanța, sub conducerea lui Vergil Chițac, a alocat fonduri considerabile pentru reabilitarea bulevardelor Alexandru Lăpușneanu și 1 Decembrie, bani ce provin din contribuțiile locuitorilor orașului. În 2023, primarul a pierdut, de asemenea, 10 milioane de euro din fonduri europene nerambursabile, destinate reabilitării Colegiului Național „Mircea cel Bătrân“, precum și fondurile pentru reabilitarea Zonei Peninsulare. Chițac a ales să transfere vina asupra constănțenilor, afirmând că aceștia sunt nerecunoscători, și a declarat că inițiativele sale sunt distorsionate.

Calitatea Lucrărilor și Haosul de pe Șantiere

După trei ani de șantiere pline de praf și haos rutier, bulevardele „reabilitate“ de Vergil Chițac se află într-o stare deplorabilă. Problemele sunt vizibile: denivelări, guri de canalizare nealiniate cu asfaltul, gropi proaspete și inundații după ploi scurte. În ciuda plângerilor repetate ale constănțenilor cu privire la întârzierea și execuția slabă a lucrărilor, primarul nu a intervenit. Niciuna dintre firmele angajate nu a fost sancționată pentru întârzierile în lucrări, iar promisiunile lui Chițac că termenele vor fi respectate s-au dovedit a fi false. Astfel, constănțenii plătesc acum 10 milioane de euro pentru lucrări întârziate și prost executate, fără o recepție finală realizată până în prezent.

Critici și Risipe de Fonduri Publice

Curtea de Conturi a evidențiat anul trecut nereguli și lucrări de calitate îndoielnică realizate de primar. În loc să ia măsuri, Vergil Chițac a ales să ignore raportul, nevrând ca publicul să afle despre problemele semnalate. În patru ani de mandat, Chițac a cheltuit 4 milioane de euro doar pentru iluminatul festiv, ceea ce a făcut ca, timp de trei ani consecutivi, Constanța să aibă cele mai costisitoare beculețe din țară.

Promisiuni Nerespectate și Strategii de Campanie

În perioada campaniei electorale, Chițac a promis o multitudine de beneficii pentru constănțeni, dar o dată ajuns primar, a uitat aceste angajamente. Când a fost întrebat despre promisiunile sale, a dat vina pe oraș, spunând „…că asta-i Constanța!“. A promis parcări supraetajate, dar nu a construit niciuna, invocând dificultăți în realizarea acestora. De asemenea, a promis transport public gratuit, dar realitatea este diferită.

Scumpiri și Probleme Financiare la CT BUS

Pretul biletului de călătorie a crescut, iar CT BUS se află în pragul colapsului financiar. Primăria a promis atragerea de investitori și construirea unui parc industrial, însă realitatea este că investitorii evită Constanța, iar parcul industrial nu a fost realizat. De asemenea, s-a promis fluidizarea traficului și îmbunătățirea infrastructurii, dar s-au desființat sensuri giratorii, s-au implementat sensuri unice care au generat haos, iar traficul pe drumurile din Constanța este mai greu ca niciodată. În plus, s-au promis parcuri noi și spații verzi, dar s-au tăiat ilegal sute de arbori, iar suprafața spațiilor verzi a scăzut cu aproximativ 40 de hectare.

Trafic Rutier Aglomerat și Lipsa Parcărilor

Traficul din Constanța a fost grav afectat de deciziile primarului Chițac. Fără consultări publice și fără studii de trafic, în patru ani, acesta a reușit să congestioneze majoritatea arterelor principale ale orașului. Modificările, cum ar fi linia continuă de pe bulevardul Lăpușneanu, desființarea unor sensuri giratorii și instalarea de sensuri unice, au transformat orele de vârf într-un coșmar. Pietonii navighează printre stâlpișori instalați fără sens și borduri, iar bicicliștii se confruntă cu piste nesigure. Primarul pare nepăsător față de problemele orașului, având în vedere că își petrece timpul mai mult prin Eforie.

Vânzarea Terenurilor din Constanța

După ce a adus orașul aproape de faliment, Chițac susține că singurele soluții pentru atragerea de fonduri la buget sunt vânzarea terenurilor și creșterea impozitelor. Cu sprijinul coaliției PSD-PNL, el a anunțat că va vinde active municipale în valoare de 100 de milioane de lei. A început cu terenuri din Mamaia și o porțiune de plajă vândută unui apropiat, implicat în anchete de corupție. În martie 2025, a vândut alte două terenuri în Mamaia și plănuiește să vândă un imobil pe strada Ecaterina Varga. În vreme ce alte orașe reușesc să atragă fonduri și să își dezvolte turismul, Constanța continuă să vândă terenuri pentru a acoperi o administrație incapabilă să gestioneze eficient resursele.

Mamaia, Stațiune în Decline

Turismul din Constanța este într-o stare precară, iar Mamaia devine din ce în ce mai pustie. Primarul Chițac a explicat lipsa beneficiilor turismului pentru oraș, subliniind că nu vede avantaje semnificative. Aceasta situație reflectă o neînțelegere profundă a importanței turismului pentru economia locală.

Critica adusă primarului Chițac pentru abordarea turismului

Primarul Vergil Chițac, care a avut un mandat de patru ani fără realizări semnificative pentru Mamaia, susține că turismul nu reprezintă o soluție viabilă pentru dezvoltarea și economia orașului. Deși în campania electorală promitea o strategie clară pentru Mamaia, se pare că nu doar că nu a implementat-o, dar nici măcar nu recunoaște beneficiile pe care turismul le-ar putea aduce comunității pe care o conduce.

Practici de lipsă de transparență în administrație

În cei patru ani de mandat, Vergil Chițac a restricționat accesul cetățenilor, consilierilor și presei la ședințele de Consiliu Local, desfășurându-le exclusiv în format online. Nici în noul său mandat nu dă semne că intenționează să schimbe această practică, care limitează transparența în actul administrativ. Ședințele online s-au dovedit a avea probleme tehnice considerabile, afectând atât calitatea sunetului, cât și sistemul de vot. Primarul evită interacțiunea directă cu cetățenii și nu organizează conferințe de presă, preferând să comunice prin intermediul rețelelor de socializare, și doar atunci când dorește să se evidențieze.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *