Interesul MSC Group pentru administrarea șantierului Damen Mangalia
Unul dintre cei mai importanți operatori navali la nivel global, MSC Group, a anunțat Guvernul României cu privire la intenția sa de a prelua administrarea șantierului Damen Mangalia. Deși o parte din activitate a fost reluată, 114 angajați vor fi afectați de intrarea în șomaj, iar alte câteva sute se confruntă cu neplata indemnizațiilor.
După o perioadă de stagnare, în care șantierul nu a avut comenzi și aproape o mie de angajați erau în șomaj tehnic, Damen Mangalia pare să se redreseze. Din luna mai, activitatea de reparații a fost reluată, iar aproximativ 800 de angajați au revenit pe șantier. MSC, un jucător major în industrie, și-a exprimat interesul de a achiziționa facilitățile din județul Constanța, conform unor documente oficiale.
Scrisoarea MSC Group către autorități
Pe 20 aprilie 2025, Prabhat Jha, CEO al MSC Shipmanagement Limited, a trimis o scrisoare către Marcel Ciolacu, pe atunci prim-ministru, Marian Neacșu, viceprim-ministru, și Ilie Bolojan, președintele interimar al României. Aceasta a fost redactată în numele căpitanului Gianluigi Aponte, fondatorul MSC. În scrisoare, Jha declara: „Prin prezenta scrisoare, îmi exprim interesul sincer pentru administrarea și operarea șantierului naval Mangalia. Sub rezerva sprijinului și aprobării Guvernului României, MSC intenționează să dezvolte activitatea șantierului și să angajeze personal local, contribuind astfel la creșterea gradului de ocupare a forței de muncă din zonă.”
De asemenea, MSC a menționat că planifică să aducă inițial personal de conducere din afară, cu scopul de a dezvolta ulterior resursele umane la nivel local. Compania deține deja un birou, MSC Crewing Services, în Constanța, destinat angajării marinarilor români și intenționează să devină cel mai mare angajator de navigatori români în viitorul apropiat. De asemenea, facilitățile șantierului de la Mangalia sunt considerate potrivite pentru instruirea viitorilor ingineri și navigatori din România.
Între timp, reprezentanții Guvernului României au fost întrebați despre un eventual răspuns transmis companiei elvețiene, însă până la publicarea acestui articol nu s-a primit niciun răspuns.
Despre MSC Group
Compania Mediterranean Shipping Company (MSC) a fost fondată de căpitanul napoletan Gianluigi Aponte și soția sa, Rafaela Aponte Diamant, în 1970, cu un singur vapor destinat transportului cargo între Europa și Africa. În 2024, revista Forbes estimează averea familiei Aponte la peste 33 de miliarde de dolari, poziționându-se pe locul 48 în clasamentul celor mai bogați oameni din lume.
Azi, MSC este un lider global în transportul maritim, operând peste 900 de nave în divizia sa de transport cargo, devenind cea mai mare linie de transport maritim de containere din lume. Conglomeratul activează în peste 155 de țări și are în jur de 200.000 de angajați. Comparativ, grupul Damen, fostul asociat în afaceri, se confruntă cu provocări semnificative în această perioadă.
Expansiunea MSC și Activitatea la Șantierul Naval din Mangalia
Grupul MSC, care deține un șantier naval în Mangalia, are o prezență internațională în 35 de țări și un număr de 12.500 de angajați. Compania nu se limitează la transportul maritim, având și o divizie dedicată vaselor de croazieră, precum și extinderi în domeniul operațiunilor portuare și logistice. Flota extinsă a MSC necesită servicii de întreținere și reparații, ceea ce o face unul dintre cei mai mari utilizatori ai facilităților de andocare din lume, cu peste 100 de nave reparate anual în regiunea Mediteranei.
Documentele sugerează că MSC deține facilități proprii în locații strategice, cum ar fi Anvers și Napoli, având astfel capacitatea de a gestiona șantiere precum cel din Mangalia. CEO-ul Prabhat Jha a subliniat în scrisoarea sa că expansiunea flotei MSC necesită un șantier naval de mari dimensiuni pentru construcții noi, în special în Asia pentru portcontainere și în Europa pentru nave de croazieră.
„Intenționăm să luăm în considerare șantierul Mangalia pentru viitoare construcții de nave de croazieră, ropax și remorchere”, se menționează în document. De asemenea, MSC plănuiește să aducă nave la reparații în acest șantier și a efectuat plăți anticipate pentru a asigura salariile angajaților, un gest care demonstrează bunăvoința companiei, conform unui reprezentant al Damen Mangalia.
Situația Angajaților la Damen Mangalia
Conform unui reprezentant al Damen Mangalia, activitatea de reparații a fost reluată începând cu luna mai, cu două nave în docuri și încă una planificată să sosească. Comparativ cu perioada anterioară, în care aproximativ o mie de angajați erau în șomaj tehnic, acum circa 800 de persoane și-au reluat activitatea.
Laurentiu Gobeajă, liderul Sindicatului Navalistul de la Damen Mangalia, a subliniat că aproximativ 300 de salariați nu au primit indemnizațiile de șomaj tehnic pentru lunile martie, aprilie și mai, inclusiv primele de Paște și tichetele de masă. Deși o parte din activitate a fost reluată, reluarea construcției de vase este esențială, având în vedere că sectorul de reparații nu poate asigura suficiente venituri pentru a acoperi toate drepturile salariale. Începând cu 1 iunie, 114 angajați au fost notificați că vor intra în șomaj pentru o perioadă de trei luni.